Ik heb dit soort vragen ook beantwoord, maar snap het nu zelf niet meer... Waarom was Kroatie er bij 0-0 uit geweest?

Bij de NOS stond Kroatië in het rood geschreven (wat betekent dat ze uitgeschakeld zijn), op het moment dat ze 0-0 stonden tegen Spanje, en Italië 1-0 voor stond tegen Ierland. Kroatië had op dat moment echter een beter doelsaldo, dus waarom waren zij toen niet virtueel door geweest? Zit de NOS hier fout, of begrijp ik het niet?

(Onderling resultaat kan het niet zijn, Kroatië-Italië werd eerder 1-1)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel duidelijk dat dit EK het een stuk onduidelijker is geworden. Ik vind het op zich wel eerlijker allemaal (als je samen met een ander land gelijk staat kijk je naar het onderlinge resultaat) maar deze poule was al wel heel grappig. Gisteren stond de uitleg ook op teletekst en er was amper een touw aan vast te knopen omdat ze daar zo weinig woorden hebben op 1 pagina. Het was grappig om te zien dat de kroaten bij 0-0 toen doorgingen, niet meer bij 1-0 voor italië maar wel weer als ze 1-1 zouden scoren, dus ze werden gretig toen spanje 1-0 scoorde want ze hoopten dat spanje ze toen een doelpunt zouden gunnen itt toen spanje nog op 0-0 stond (dan zou spanje verliezen als ze kroatie een doelpunt gunden).

Antwoorden (4)

De laatste speelronde in Poule C is een bijzonder interessante. Met nog drie kanshebbers op plaatsing voor de kwartfinale zijn er verschillende scenario's mogelijk.

Spanje en Kroatië staan in Gdansk tegenover elkaar en gaan met vier punten aan kop in de groep. Als ze tegen elkaar gelijkspelen en beide ploegen minimaal twee keer scoren, plaatsen zij zich beide voor de laatste acht. Als Italië namelijk Ierland verslaat dan hebben de Spanjaarden, de Kroaten en de Italianen allemaal vijf punten. In dat geval is het onderlinge resultaat (drie gelijke spelen) gelijk en geeft het aantal gemaakte doelpunten in die duels de doorslag.

Spanje hoeft alleen niet te verliezen om zeker te zijn van plaatsing. Italiië moet zelf in Poznan van Ierland winnen en hopen dat Spanje-Kroatië een verliezer oplevert. Ook bij een 0-0 of 1-1 overleven de Italianen de groep.

Als Spanje-Kroatië in een 1-1 gelijkspel eindigt, dan moet Italië met 3-0 of meer zegevieren om de Kroaten op doelsaldo voor te blijven.

dit is wat ik over die poule kon vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of je verstand van voetbal hebt anders zou je dit niet snappen ;) : toen italie 1-0 voorstond stonden ze op gelijke punten met kroatie. Dan moet je naar wedstrijden onderling kijken: gelijk. Dan naar goals ONDERLING ook gelijk. Ik weet niet heel zeker maar volgends mij kijken ze als dat allemaal gelijk is naar de plek in de uefa ranglijst en daar staat italie dan volgends mij hoger ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn antwoord was niet als tegenantwoord op jouw bedoeld roxy. Ik schreef m nog teriwjl jij m stuurde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)
bovenstaande kloppen niet helemaal, als kroatie-spanje 0-0 was gebleven en italie won, was italië inderdaad doorgeweest. Omdat er 3 ploegen op 4 punten komen gaat het om het onderlinge resultaat, alle 3 de onderlinge wedstrijden waren gelijk, dan geldt het aantal gemaakte doelpunten in de onderlinge duels. daarin heeft italië 2 goals gemaakt en spanje en kroatië maar 1.
dan wordt italië dus groepswinnaar en spanje 2e, omdat de onderlinge resultaten van kroatie en spanje niet verschillen. onderling gelijk en 1-1 tegen Italië gaat het daarna dus om de wedstrijd tegen ierland. Daarin had spanje een beter doelsaldo en dus zou spanje doorgaan. Ik hoop dat je het nu snapt.

Toegevoegd na 5 minuten:
bij een 1-1 bij Kroatië spanje gelijkspel is het onderlinge resultaat helemaal gelijk en zou het dus gaan om het doelsaldo tegen de Ieren. Pas als die uitslag ook hetzelfde is (dus als ook Italië met 3-1 van Ierland zou winnen gaat hem om de UEFA-Ranglijst). daarin staat Italië 4e en Kroatië 6e, dus zou Italië dan doorgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me herinneren ergens gelezen te hebben dat als er drie ploegen gelijk eindigen, het resultaat tegen de vierde ploeg overal geschrapt wordt, dat zou hebben geleid tot het volgende:
Dan zou Spanje een doelsaldo van 0 gehad hebben (1 voor 1 tegen).
Italie zou dan een doelsaldo hebben gehad van 0 (2 voor en 2 tegen) en Kroatië zou een doelsaldo gehad hebben van 0 (1 voor en 1 tegen).

In dat geval zou Italie doorgegaan zijn op het basis van de meeste zelf gescoorde doelpunten.
Zowel Spanje als Kroatie zou dan evenveel doelpunten zelf gemaakt hebben en dan telt de Uefa ranking en ja, als nummer 1 op die lijst is Spanje dan uiteraard door.

Tekst gevonden:
"Als meer dan twee teams gelijk eindigen worden de duels waarin de betreffende teams niet tegen elkaar speelden weggestreept. In het geval dat drie ploegen een gelijk aantal punten hebben, tellen alleen de drie wedstrijden mee waarin die teams daadwerkelijk tegen elkaar speelden. Mocht het puntenaantal gelijk zijn, dan is het onderlinge doelsaldo doorslaggevend.

Geeft het onderlinge resultaat geen uitsluitsel, dan is het doelsaldo over de gehele groepsfase bepalend. Mocht dat gelijkwaardig zijn, dan gaat het team met de meeste doelpunten vóór door naar de kwartfinale.

In het geval dat onderlinge resultaten en doelsaldi geen uitkomst bieden, laat de UEFA het land met het beste coëfficiënt op de ranglijst van de Europese voetbalbond doorgaan naar de laatste acht. "

http://www.vi.nl/eknieuws/222622/Onderling-resultaat-op-EK-is-bepalend-bij-gelijke-stand.htm

In dat geval zou Italie dus groepswinnaar geworden zijn en Spanje 2e