Is het te laat om op je 18e/19e nog te beginnen met paardrijlessen?

Ik wilde vroeger al op paardrijles, maar toen was er het geld niet voor. Heb ik ook nu nog de kans om goed te leren rijden, of is dat eigenlijk alleen als je al als klein kind begint Er werd vroeger wel gezegd dat ik talent had, toen ik op een vakantie een paar lessen had gevolgdXD

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.1K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik vind dat iemand NOOIT te laat is. Een kennis van mij was nog nooit wezen skiën. Zij is 64 en heeft dit jaar voor het eerst de ski's aan getrokken, ze had er nog talent voor ook! Een vrouw die jarenlang alleen maar thuis was, af en toe met haar man op vakantie ging met een luxe camper. Tuurlijk kinderen leren sommige dingen makkelijker, maar dat betekend niet dat je als je bejaard bent zoals jij ;-) dit soort dingen niet meer kan doen. Ga ervoor! Leuk joh! En geniet er van!

Antwoorden (5)

Je bent nooit te laat om te leren, ga er gewoon voor als je het nog steeds graag wilt doen.
Met motivatie en inzet kun je een heel eind komen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Je kunt altijd beginnen met paardrijden en op jou leeftijd moet je nog een heel eind kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent zeker nog niet te oud! Je bent misschien wat ouder dan dat de meeste beginnen, maar dat heeft zeker ook voordelen. Je motoriek is al beter, je hebt waarschijnlijk meer natuurlijk evenwicht dan kinderen hebben als ze beginnen en je kunt beter nadenken over je handelingen. Je kunt je beter verplaatsen in het paard dan jonge beginners en dat zal je paard zeer in je waarderen ;-) Je bent door je leeftijd ook beter in staat te snappen waaróm iets is. Hoe vaak wordt een kind van 7 wel niet kwaad omdat 'het paard het niet doet'? Jij bent beter in staat te bedenken dat je misschien zelf niet helemaal duidelijk/eerlijk naar je paard toe was en daar dan ook gelijk werk van te maken, waardoor het veel sneller beter gaat :-)

Heel veel maneges geven ook speciale volwassenen lessen. De manier van lesgeven is anders dan bij de kinderen, omdat je manier van leren anders is. Wij geven bij mij op stal ook aan een paar volwassenen les en ik vind dat persoonlijk een stuk prettiger dan aan die ukkies die aan hun teugels moeten hangen om er op te blijven zitten en waar bij wat je zegt het ene oor ingaat en het andere weer uit. Je kunt volwassenen veel meer leren over de bewegingen, het karakter en het instinct van een paard etc. Bovendien pakken de volwassenen veel sneller een goede houding op etc. Door de combinatie van die verschillende factoren leer je veel sneller paardrijden dan als je jong bent.

Ik zeg dus GEWOON DOEN! Het is een hartstikke leuke hobby en je bent echt nog niet te oud. Er zijn er zat die op hun 40ste nog beginnen en het ook leren. Jij hebt eigenlijk juist een hele mooie leeftijd ervoor, nog soepel (hoe ouder hoe stijver ;-)) en je bent oud genoeg om snel iets te kunnen oppakken/leren. Er zijn overigens zat meiden van jou leeftijd die net beginnen, vaak om dezelfde reden als jou dat er vroeger het geld niet voor was of dat het niet mocht van de ouders (te gevaarlijk).

Ik hoop dat je het lekker gaat doen als je het wilt, want je gaat het zeker leren, en ik wens je heel veel plezier met rijden!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 20 en begin net met skaten, ook veels te laat naar mijn idee maar het kan gewoon is helemaal niet gek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Een oom van mij is er zelfs pas op z'n zeventigste mee begonnen. Een mens is nooit te oud om te leren!
Je bent nooit te oud om te leren! Er zijn om sommige maneges zelfs speciale veteranen lessen zijn, dat zegt al genoeg. En paardrijden verleer je nooit, dus ga er lekker voor. Het scheelt al enorm als je graag wilt en niet bang bent. En ja, sommige mensen hebben echt heel snel het rijgevoel te pakken. Ik heb zelf jarenlang les gegeven, de ene persoon heeft de houding en basis snel door en de ander doet er langer over.
Ga dus maar gauw beginnen en genieten van het contact tussen mens en dier!