Wat voor boost zal een mogelijk wk voetbal het voetbal in Nederland geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (3)

electoraat voor wilders, verder kost het denk ik meer dan het opbrengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel lastig te zeggen. De voetbalwereld is de laatste tijd erg in beweging, de verhoudingen verschuiven ontzettend. Wat je in ieder geval kan stellen is dat het voor de clubs die een stadion leveren in ieder geval veel invloed kan hebben. Feijenoord kan met een nieuw stadion meer inkomsten genereren en ook meer supporters ontvangen zodat de club weer stappen kan zetten. PSV en Twente hebben beiden ook nog mogelijkheden tot groei als respectievelijk het Philips Stadion en Grolsch Veste wordt uitgebreid. De ArenA van Ajax is al een nieuw, groot, modern stadion maar ook zij zouden misschien nog enkele stappen kunnen zetten financieel gezien. Echter hebben de meeste clubs al vrij moderne faciliteiten en betekend nieuwe stadions ook een enorme kostenpost voor de clubs. Ook zou misschien het Nederlandse voetbal in het buitenland meer aandacht krijgen wat ook weer goed is voor de Nederlandse clubs.
Voor het Oranje kan een WK in eigen land een extra stimulans geven om er een mooi toernooi van te maken en hopelijk de wereldtitel te pakken.
Ook zou een geslaagd WK in eigen land het draagvlak voor voetbal misschien wat versterkt kunnen worden. Veel niet voetbalsupporters associëren de sport ten onrechte automatisch met geweld terwijl juist heel veel mensen enorm veel plezier beleven aan het spelletje.
Maar uiteindelijk denk ik dat de rek er wel zo'n beetje uit is. Voetbal is de populairste sport waar het meeste geld in zit en krijgt het meeste aandacht. 'We' doen het voor zo'n klein landje erg goed en veel meer valt er niet uit te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komen vele supporters naar dit land, wat inhoudt dat er veel geld binnenkomt in de toeristische sector en de horeca (en Schiphol), veel mensen die komen betekent ook direct meer (seizoens) werkgelegenheid in de verschillende sectoren.
Daarnaast heb je grote exposure, de ogen van de hele wereld zijn op dit landje gericht, grote kansen om te laten zien wat Nederland allemaal te bieden heeft. Als je het goed aanpakt kun je er een grote gratis commercial voor Holland van maken, wat ook na het WK een grote boost voor het toerisme kan betekenen.

Maar ja, naast alle voordelen heb je uiteraard ook te maken met nadelen: Veel kosten voor het aanpassen van stadions, infrastructuur. Hogere kosten voor beveiliging. Je krijgt onvermijdelijk te maken met enkele "supporters" die je liever kwijt dan rijk bent.
Of zoals onze nationale praatpaal Cruijff al zegt: Elk voordeel heb zijn nadeel.
(maar persoonlijk hoop ik dat Nederland het uiteraard gaat worden).