Hoe kan je lang onder water zwemmen?

Bij het zwemmen moet ik goed onderwater kunnen zwemmen. Alleen lukt het nu niet om 9m onder water te zwemmen omdat ik na 5m al geen lucht meer heb. Heeft er iemand tips om dit te verbeteren

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
22.7K

Het beste antwoord

Mocht je een heel uitgebreid antwoord willen moet je me maar even een berichtje sturen, ik ben namelijk snorkeltrainer, maar ik zal hier een redelijk kort antwoord neerzetten.

Om te beginnen, het feit geen adem hebben zit helemaal tussen je oren, je hersenen denken dat je lucht nodig hebt. Omdat je nou eenmaal gewend bent om de hele tijd te ademen maar dat is zeker niet nodig.

Het belangrijkste is dat je rustig bent onder water, hoe rustiger je bent hoe makkelijker alles gaat. Alle energie die je gebruikt met je druk maken kan je niet in het onderwater blijven steken.

Een grote fout die veel mensen maken is het overdreven diep inademen voordat je onderwater gaat. Dit is helemaal niet nodig en werkt juist averechts, het zuurstofgehalte in je lichaam wordt te hoog en je lichaam raakt een soort verslaafd aan de zuurstof. Het beste dat je kunt doen is gewoon rustig blijven ademen en één keer diep uitademen, één keer diep inademen en dan onderwater.

Ook je afzet is erg belangrijk, met een goede afzet kun je al 4-10 meter hebben afgelegd zonder te zwemmen.
Als je aan de kant hangt kantel je je lichaam tot een hoek van 90 graden ten opzichte van de kant. Je voeten staan tegen de kant en je hoofd wijst naar voren. Dan trek je je knieën in en duw je ze krachtig uit(je afzet). Zorg ervoor dat je handen op elkaar gestrekt voor je hoofd zijn, dit om zo min mogelijk weerstand te hebben.

De beste slag die je kan zwemmen is schoolslag, als je vinnen aan hebt kun je geen schoolslag zwemmen dus dan zwem je borstcrawl benen en schoolslag armen. Of alleen borstcrawl benen.

Als je op het punt komt dat je geen lucht meer hebt moet je het volgende doen, sowieso moet je rustig blijven(maar dat moet altijd) en je moet een keer slikken. Daardoor krijgt je lichaam het gevoel dat je meer lucht krijgt en kun je makkelijk weer een stukje verder. Dat slikken kun je ongeveer 2 tot 4 keer herhalen.

Iets anders is dat je je gedachten ergens anders moet proberen te krijgen. Denk aan het feestje dat je volgende week hebt, of het programma dat je gisteren hebt gezien maar ga absoluut niet denken aan het feit dat je lucht nodig hebt of iets dergelijks.

En verder is het gewoon trainen, trainen, trainen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, wat grappig. Voor elke vraag is er wel weer een specialist! Mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toen ik 11 was, heb ik mezelf in een zomer getraind tot ik 50 m onder water haalde....(de lengte van het zwembad...) gewoon elke dag een paar keer doen, en elke keer ietsje verder proberen te komen tot je je doel bereikt (wat een kick was dat, de eerste keer!!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je kunt toch ook je longinhoud vergroten door verschillende spieroefeningen. Helpt dit dan niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Pesu, dat klopt ja, en het helpt ook wel! Maar dat kun je ook tijdens het onderwaterzwemmen bereiken, en het voordeel hiervan is dat je hersenen meteen gewend raken aan het feit dat je niet hoeft te ademen. Maar voor een afstand van 9 meter is het niet nodig je longinhoud te vergroten, dan moet je vooral aan je techniek werken en het moeilijkste van alles: je gedachten ergens anders hebben dan bij het onderwater zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag nog geen plusjes uitdelen, maar dit antwoord is het zeker waard. Je hebt er eentje van me te goed.

Andere antwoorden (5)

Hard afzetten met duiken en heel rustig met hele lange slagen zwemmen, zo lang mogelijk gestrekt blijven en flink kracht zetten bij elke slag, daarna zo lang mogelijk uit blijven drijven. Meer dan drie slagen hoef je niet te zwemmen, maar met wat rust in je hoofd is het niet moeilijk het hele bad over te steken. Doe alsof je tussen de koralen en de vissen zwemt. Veel zwemmers werken zichzelf erg tegen met schoolslag. Probeer met de beenslag je armen gestrekt te houden en na je beenslag je armen te gebruiken al de kracht die je zet als je lichaam niet gestrekt is is verspilde kracht. Als de snelheid eruit is kun je je armen naar voren brengen en je benen weer intrekken. Dan eerst je benen en dan je armen met een lange slag tot aan je heupen gebruiken. Lekker rustig uitdrijven en je maakt gratis meters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga voordat je gaat zwemmen langzaam zo diep mogelijk inademen . en pers langzaam alle adem die je hebt er weer langzaam er weer uit .
En dat doe ongeveer 10 tot 15 maal .
En als je onder water gaat dan nog eenmaal langzaam heel diep inademen en dan zwemmen .
Omdat jou longen nu optimaal gevuld zijn met zuurstof .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoelang is per persoon verschillend en afhankelijk van bijv je long inhoud, dit kan je ook trainen door ademshaling oefeningen te doen dan zal je steeds vaker een stukje verder komen,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ikzelf deed bij het onder water zwemmen: de lucht die je hebt ingeademd, onder water heel langzaam weer uitblazen door de neus, met kleine beetjes tegelijk. Bij het in het water duiken gestroomlijnd blijven (armen vooruit, met de benen bewegend zoals bij crawl), en als die vaart mindert overgaan op de schoolslag. Met wat oefening haalde ik uiteindelijk de 50 meter ook!

Toegevoegd na 1 minuut:
En zorgen dat je meteen goed diep in het water ligt. Als je eerst nog moet gaan proberen dieper onder water te komen, kost je dat ook energie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om goed te kunnen onder water langer zwemmen ,moet je opleiding volgen bij de sport duikorganisaties ,hun kunnen meestal ook goed informatie geven voor je.