Als je elke dag een uur fitnesst, en daarvoor weinig sportte, hoe lang zou het dan duren voordat je je fitter gaat voelen en je gespierder wordt?

Ik ben 1.70, weeg 60 kilo. Ik wil niet dunner worden want ik heb al maat s, alleen betere conditie en strakkere spieren. Verder eet ik gezond, rook 1 avond per week en drink 2x per week alcohol.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (4)

Dit verschilt per persoon, en hangt van verschillende dingen af: je conditie, hoe je traint (kracht of cardio) etc. Het lijkt me niet verstandig om, als je voorheen weinig sportte, nu elke dag te gaan sporten. Ik raad je aan om om de dag te gaan sporten, dus elke keer een rustdag. Succes! =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is geen zinnig antwoord op te geven. Het ligt puur aan je eigen lichaamsbouw. Sommige mensen zullen nooit breed en gespierd raken.
Dit is m.i. ook niet erg. Je kweekt de bouw die bij je past!
Maar een fitter en strakker lichaam is binnen enkele weken waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil niet pietluttig doen maar uit ervaring heb ik gemerkt dat je beter om de 2 dagen 2 uur kan sporten in plaats van elke dag 1 uur. Je kan uiteraard beginnen met om de 2 dagen 1 uur te sporten.

De reden hiervoor is dat jouw spieren die rust nodig hebben om te herstellen van de inspanningen alsook om zich aan te passen aan nieuwe patronen.

Hoe snel jij resultaat ziet vanwege jouw extra inspanningen zal ook van jouw motivatie en jouw geloof in het effect van deze trainingen afhangen. Met andere woorden, jouw zelfbeeld is mede bepalend voor jouw resultaten.
In wezen zie je na 2 á 3 weken al merkbare veranderingen als je gemotiveerd en gepassioneerd traint.
Als je traint omdat je aan de verwachtingen van een ander wil voldoen dan loop je zelfs de kans dat je in geen honderd jaar een fractie van het resultaat behaalt dat je wil behalen. Tenzij je met preparaten van allerlei aard begint te klooien maar dat heeft dan niks meer met pure fitness of sport te maken.

Weet wat je wil bereiken, pas je programma (al dan niet onder begeleiding) daaraan aan en beleef plezier aan het bewegen en/of het trainen op zich, dat is de beste manier om sneller het beoogde resultaat te behalen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"en jouw geloof in het effect van deze trainingen afhangen." Heb je daar een bron van, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heet het placebo effect.
zoek maar op. en wat ideale hoeveelheid aan trainingsdagen betreft, dat hangt af van de sport. als het gaat om fysieke verbeteringen(dus geen techniek) dan ik het beste om 3 dagen conditie(waarvan 2 zwaar 1 licht) 2(en later mischien 3) dagen kracht training en 3(en op een gegevenmoment 2) dagen rust. en vergeet vooral niet te strekken.
IK adviseer je 2-3x per week te fitnessen, maximaal 1,5 uur per keer. Tussen de trainingsdagen minimaal 1 rustdag.

Niet meer dan 20 minuten cardio en verder alle hoofdspiergroepen om te beginnen gaan trainen.

Voor wat spieropbouw het volgende doen:

- 2 verschillende oefeningen per spiergroep (bijv. borst)
- 3-5 sets per oefening
- 10-15 herhalingen per set

Zo bouw je een beetje spiermassa op, ook voldoende conditie en krachtuithoudigsvermogen.

Let op dat je voor en na je training vodoende koolhydraten nuttigt en op je rustdag veel eiwitten, anders val je wel af.

Succes.