Hoe kan ik je het beste je conditie opbouwen vanaf 0?

Ik heb een conditie van 0. Binnen een halve minuut hardlopen ben ik bekaf en voel ik over m'n gezicht en op m'n rug vooral prikkels. Hoe kan ik het beste mijn conditie opbouwen? Al meteen elke dag hardlopen? En hoe lang dan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
8.3K

Antwoorden (4)

Om de dag hardlopen is het best. Dan kunnen je spieren weer herstellen.
Loop elke keer als je gaat hardlopen net iets langer, en als je echt een goed doorzettingsvermogen hebt elke keer tot je helemaal kapot bent. Op die manier houd je het steeds langer uit.
Als je een keer niet gelopen hebt moet je het niet inhalen maar gewoon om de dag verder gaan.
Je kan ook de app get running downloaden als je een smartphone hebt. Daarmee heb ik een topconditie opgebouwd
S6
12 jaar geleden
10 minuten bezig zijn. Om te beginnen 2 minuten rennen 2 minuten rust. Als je dit volhoud en in die 2 minuten rust is je hartslag weer gedaald dan kan je het langer gaan rennen en misschien ook al minder rust.
Wanneer je harstslag vlugger daalt dan eerst betekent dit dat je conditie aan het opbouwen bent. Je lichaam heeft minder tijd nodig om zich te herstellen.
Dus als je het telkens beter volhoud kan je uitbreiden naar bijvoorbeeld 3 minuten rennen 2 minuten rust.

Dit heeft mij enorm geholpen tijdens mijn revalidatie, voordat ik het wist was mijn conditie weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik een hardloopschema. Deze bouwt het lopen op een verantwoord tempo op. Niet meteen beginnen met dagelijks hardlopen, het is een zeer blessuregevoelige sport. De reden hiervoor is dat niet alleen je conditie te wensen overlaat, ditzelfde gaat op voor je spieren. Spieren hebben echter meer tijd nodig om zich aan te passen dan je conditie. Dit betekent dat je in het begin snel het gevoel zal hebben dat je wel verder zou kunnen lopen. Echter loop je dan het risico op overbelasting van je spieren.

Er zijn apps met hardloopschema's. Je kunt ze ook vinden op bijvoorbeeld; www.hardloopschema.nl.

Ook niet onbelangrijk. Loop op hardloopschoenen. Deze zijn wezelijk anders door de hoeveelheid demping in de zolen, er komt namelijk nogal wat gewicht op je voeten terecht wat je niet gewent bent.

Ga ervan uit dat het wel even zal duren voordat het je gemakkelijk afgaat. Er komt dus een fase dat het allemaal tegen zit en je met verschillende pijntjes loopt. Wees dan niet bang om rust te nemen en een keer (of twee) over te slaan, ook kan je rustig een makkelijkere training doen. Geef echter niet op! Het wordt vanzelf makkelijker en leuker.

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bouw het hardlopen op, loop elke dag een stukje langer. Of ga fitnissen, hiermee bouw je je conditie ook goed op. Je hoef niet elke dag te hardlopen, maar een keer per week werkt ook al als je het herhaalijk elke week volhoudt.

Doe je een sport? Neem bijvoorbeeld een teamsport als hockey, het is erg gezellig en goed voor de conditie aangezien je minstens 2 keer per week over een veld heen en weer aan het rennen bent. Succes