Wat is de meest effectieve vechtsport om in het dagelijkse leven toe passen?

Dus dat je dingen leert en oefent die je gebruikt om jezelf op straat in dus in het dagelijks leven te verdedigen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
17.4K
Amadea
12 jaar geleden
Geen. Ga een cursus assertiviteit volgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het dagelijkse leven nog wel....
denk dat er dan wat anders aan de hand is dan enkel verdedigen uit noodweer.

Het beste antwoord

Krav Maga leert je om op ALLE mogelijke manieren jezelf te verdedigen en is zeker aan te raden ( ook voor vrouwen ). Ze gaan uit van het principe dat je geen tijd hebt om mooie moves te maken. ( zie video voor een uitleg van een zeer gerenomeerde instructeur )

Daarintegen leert ongeveer elke vechtsport ( mits je een goede instructeur hebt ) je zelf beheersing te leren.

De meest effectieve manier om een gevecht te winnen in het dagelijkse leven is echter weglopen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (11)

Geen enkele.

Heb tegenwoordig meer grijshaar dan haar van een andere kleur maar heb nog nooit een vechtsport nodig gehad op straat, zal het ook nooit nodig hebben, zorg wel dat ik niet in de buurt ben van dergelijke taferelen.

Toegevoegd na 2 uur:
Net zoals bij aanschaf van een wapen zie ik dit meer om problemen niet uit de weg te gaan maar juist op te zoeken om het geleerde in praktijk te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens. + en duimpje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt GerdaMaria.
Er zijn genoeg sporten om jezelf te verdedigen. Maar de meeste zijn van aziatische afkomst. En bij die sporten leer je dus ook vooral je agressie te beheersen en alleen in het uiterste geval je skills te gebruiken.
Helaas als er iemand met een pistool tegenover je staat ben je met welke vechtsport dan ook al gauw klaar. Dan is misschien hardlopen nog de een goede sport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En we hebben weer een ongemotiveerde minnaar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en ook een gemotiveerde winnaar - hahahaha +
Ik kan niet inschatten hoe oud, snel en sterk je bent, maar WING CHUN is een prachtige vechtsport. Zowel mannen als vrouwen kunnen deze sport uitstekend gebruiken wanneer zij op straat in ernstige problemen komen. Wing Chun is eigenlijk een vechtkunst, waarbij de nadruk ligt op diverse korte en snelle bewegingen. Het is tevens vechten op korte afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aikido ! een prachtige sport waarbij je de kracht van de tegenstander gebruikt. Heb het zelf jaren beoefend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere vechtsport staat en valt met de mentale vermogens van de beoefenaar. Zo ook in het leven , heb zelfvertrouwen in uw persoon , uw kwaliteiten, uw intelligentie, wees eerzaam, oprecht en rechtvaardig naar u zelf, mens en dier. Als u valt staat u weer op , als u overwint wees dankbaar , u zult leren en inzien dat u geen vechtsport nodig heeft om het leven het hoofd te bieden. U overwint. Ik wens u inzicht en kracht toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo denk ik er ook over +
MMA.

"Mixed Martial Arts, meestal afgekort tot MMA, is een sport die zich richt op het combineren van technieken uit verschillende vechtsporten, zoals worstelen (grappling), judo, kickboksen, muay thai, boksen en jiujitsu. Deze combinatie heeft als doel het vormen van de meest effectieve vechtsport voor een in theorie vrij gevecht".

Juist door het combineren van deze verschillende technieken wordt je als vechter all-round, waardoor je ook erg weerbaar wordt in het dagelijkse leven. Je komt niet voor verrassingen te staan wanneer je tegenstander een vechtstijl toepast die je geleerd hebt.
12 jaar geleden
Hardlopen.
Dit is geen flauw antwoord. Bij een gevecht kunnen er twee verliezers zijn. Het gevecht uit de weg gaan is een veel verstandiger strategie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
officieel is het de bedoeling om bij vechtsporten je agressie kwijt te raken zodat je op straat/ in het openbaar rustiger bent.je hebt speciale zelfverdedigingscursussen (meestal voor vrouwen) om sterken in het openbaar te zijn. Ik heb zelf 6 jaar op judo gezeten en daar heb ik bijvoorbeeld geleerd hoe je moet vallen maar niet hoe je makkelijk een gevecht wint, als je op een vechtsport wilt gaan om op straat jezelf beter wilt verdedigen dan zal ik op boksen of kickboksen gaan. en anders moet je een cursus volgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben van mening dat je een vechtsporten en verdediging sporten hebt. Judo is puur verdedigen, het omkeren van een aanval in jouw voordeel om hem zo stil te krijgen. Bij thai boksen is de intentie er al de ander knock out te slaan/trappen waardoor het een sport is die niet op straat mag worden toegepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest effectieve gevechtsport is het innerlijk Win-Win-Gevecht dat jouw gezond verstand levert met jouw eigen ego. Van zodra jouw gezond verstand het wint van jouw ego dan noem je het ook geen gevechtsport meer maar een fysieke training om in contact te komen met jouw innerlijk gevecht.
Tot die wijsheid ben ik gekomen na 4 jaar intensieve Thaibox training.

De beste verdediging in eender welke situatie is dus de mentale ingesteldheid om uit iedereen het beste naar boven te willen en durven halen.
Ben je mentaal zwak dan zal ook elke gevechtsport jou vroeg of laat in de problemen brengen omdat je ervan uit gaat dat jij je tegenover iemand zou moeten verdedigen.

Als je om die reden aan een gevechtsport begint zit je dus al op drijfzand van voor je begonnen bent.

Trouwens.... bij élke degelijke opleiding voor eender welke gevechtsport zal men jou daarop wijzen. Je komt niet trainen om jouw tactieken op de straat toe te passen maar...
om jezelf mentaal in balans te brengen zodat je nergens onheil aantrekt.
Elke club die zichzelf respecteert zal jou ook uitsluiten als lid van zodra jij jouw kennis op straat gaat etaleren. Dat is net NIET de essentiële bedoeling van hetgeen men in de loop der jaren 'gevecht' sport is gaan noemen.

Persoonlijk heb ik dus 4 jaar Thaibox gevolgd en daar ben ik zelf met de nodige knockouts en ijzeren discipline binnen de club tot deze welgekomen wijsheid gekomen. Via fysiek uithoudingsvermogen train je jouw mentale vermogen om langer de vrede binnen én buiten jezelf te bewaren.

Eender welke intensieve vorm van sport 'dwingt' de mens tot letterlijke en figuurlijke ruimdenkendheid voor het handelen. Je zou dus kunnen stellen dat hardlopen, wielrennen of racen eveneens bijdragen aan jouw vermogen om 'beveiligd' over de straat te lopen.

Denk hier maar eens goed over na vooraleer jij je inschrijft bij één of andere club.

Succes ermee!