Loop je als gemiddelde skieer een risico als je skies huurt die boven of onder je niveau zijn en wat is erger?

Bij skies huren vragen ze altijd of je beginner bent of geoefend of zeer ervaren. Vaag weet ik wel dat de skies dus verschillen per niveau maar wat is nou erger, iemand die heel bescheiden zegt dat hij het aardig kan maar niet subliem en vervolgens op beginners skies veel te hard gaat skieen, of dezelfde persoon die roept: ik kan het geweldig en daardoor skies krijgt die voor uitmuntende skieers zijn.
Met andere woorden, wat kan er fout gaan als je de verkeerde skies hebt?

12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

die vraagt wordt gesteld, omdat ze er dan rekening mee houden bij het afstellen van de bindingen. Als je aangeeft, dat je een beginner bent, dan zetten ze je binding meestal erg los, waardoor die bij onverwachte bewegingen al losschiet. Dit vermindert het risico op verdraaiingen van bijv je knie.

Als je iets beter kan skien is zo'n los afgestelde binding echter zeer irritant.

Daarom wordt hij bij gevorderde skiers strakker afgesteld.

Toegevoegd na 1 minuut:
tip is om je bindingen te laten afstellen op basis van je lichaamsgewicht. een goede binidng springt dan open op momenten dat het moet en niet op momenten dat het even niet moet ( bijv als je wat sneller een bocht neemt).
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Summo
12 jaar geleden
ik had zelf het idee , ooit vaagjes gehoord dat beginnende skieers flexibele ski's nodig hebben dus echt andere ski's, heb trouwens ook die ervaring zelf toen ik skies had gekocht dat ik na een aantal jaren er niet goed op kon skieen omdat ze zo klapperden en toen zei een leraar dat ze ook helemaal niet geschikt meer waren voor hogere snelheden, ik weet alleen echt niet meer hoe en wat.
Als je huurt is er vrij weinig probleem, je kan altijd gaan omwisselen om een nieuw iets uit te proberen.
Vroeger had je skies in veel verschillende lengtes, over het algemeen hoe langer de skies hoe beter je was. Een lange ski is immers moeilijker de bocht door te krijgen dan een korte.
Tegenwoordig heb je de carve ski, die zijn altijd kort. Met korte skies heb je minder lengte om je gewicht over te verdelen en dus zal je meer controle over je skies hebben.
Ik zou zeggen ga voor gemiddeld, een ski van ongeveer 160 of 165 en probeer het.