Wat zijn goede sporten voor een kind van 8-9 jaar , die soms nogal wat boosheid in zich heeft en dit kwijt moet?

Mijn dochter -overigens een heerlijke meid- is nogal vaak gefrustreerd en bozig omdat ze bv haar zin niet krijgt, ze is nogal wilskrachtig. Ze wil altijd stoeien met haar papa om zich af te reageren maar ja dat is uiteindelijk ook geen oplossing...we zeiden gekscherend dat ze wel een typ is voor kickboksen...Maar daar lijkt ze me wat jong voor...en ook niet echt een type voor (twijfel). Wie heeft tips.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
10.4K

Antwoorden (10)

Stuur haar op judo, zodat ze leert omgaan met haar agressie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kon vroeger altijd goed mijn frustratie kwijt in basketbal en karate, maar dit zal bij elk kind anders zijn. Laat dr anders een paar proeflessen doen bij verschillende sporten en kijk dan wat haar het beste past en energie in kwijt kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij draait het op deze leeftijd meer om de energie. Ze heeft gewoon veel energie en dat wil ze graag kwijt, als het dan niet lukt zet ze het om naar frustraties waardoor jullie denken dat dat de bron is, maar dat is denk ik niet zo.

Ik zou haar gewoon een sport laten kiezen waar je veel beweegt. Hoeft helemaal geen vechtsport te zijn. Zet haar op een leuke sport waar ze het ook naar haar zin heeft en waar ze veel beweegt.
Hockey, zwemmen, mountainbiken, voetbal en turnen zijn leuke sporten die tegelijkertijd ook lichamelijk veel van je vragen.

Als ze gestructureerd momenten krijgt waar ze haar energie kwijt kan raken zal ze tussendoor minder gefrustreerd en energiek zijn, omdat je de bron aanpakt en het symptoom.

Structuratie is erg belangrijk bij kinderen. Ze weten dan wanneer ze de kans gegeven word om hun energie kwijt te raken en wanneer het even niet/minder kan.

Ook geef je aan dat ze bozig word omdat ze haar zin niet krijgt. Dit heeft te maken met discipline en acceptatie (en nog meer, maar deze 2 dingen zijn aan te leren dmv sporten). Als je sport worden deze 2 factoren je aangeleerd waardoor ze beter met ''weigeringen'' om kan gaan.

Het gaat er dus niet om dat ze een vechtsport moet doen, ze wilt simpelweg haar energie kwijt (het is een kind). Zodra ze haar energie regelmatig kwijt kan en ze discipline opbouwt komt het helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is alleen niet zo dat ze niet al op een sport zit. Ze zit al op turnen en ze zwemt veel. Ik heb alleen niet het idee dat dat iets toevoegd aan hetgeen waar de vraag over ging, ookal is sporten natuurlijk alleen maar positief en broodnodig, bij elk kind. Maar bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow ok. Dat kon ik uiteraard niet weten. Verder kan het misschien zo zijn dat ze dingen heeft meegemaakt waardoor ze niet om kan gaan met emoties en ze die uit in frustraties. Misschien kan je het er met haar over hebben en ervoor kiezen om haar in therapie te laten gaan. Gewoon zodat ze met neutraal persoon over de bronnen van haar frustraties kan praten. Die moeten er toch een keer uitkomen.
Kijk eens of er een rugbyclub in de buurt is?

Mijn neefje (14) speelt al bijna 5 jaar en ik vind het echt een geweldig leuke sport. Je dochter kan er al haar energie in kwijt en bovendien leert ze serieus SAMENwerken met het team. Rugby lijkt misschien een harde sport, maar ik vind het buitengewoon sportief. Ze leren goede technieken, voor zowel zichzelf als de tegenstander, en na elke wedstrijd wordt er een 'erehaag' gevormd door de spelertjes, waar de tegenstander onder luid applaus doorheen mag lopen. Ooit zoiets gezien bij een voetbalwedstrijd??? Ik zeg: doen! :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De keus boosheid-vechtsport vind ik niet logisch. Je hoeft de boosheid niet te voeden en ja ik weet dat judo geen vechtsport is.

Handbal is een goede fysieke sport met veel kracht en snelheidsexplosies die je kunt gebruiken om te scoren.

Ik vind dat judo en scouting teveel een soort 'algemeen advies' zijn geworden voor allerhande problemen en dingen bij kinderen. Mijn kinderen hebben ook op judo en scouting gezeten en dat was niet de oplossing.

Mijn devies: kies GEEN sport om een bepaalde karakterreden. Mijn oudste heeft voetbal, judo en scouting gedaan maar is zo geweldig goed geaccepteerd bij handbal dat hem DAT zelfvertrouwen geeft. Een sport waar je je fijn voelt is een sport die het beste is voor jou. Niet specifiek een sport waar je je kunt afreageren of andere problemen in je karakter aan pakken.

Laat haar de komende maanden gewoon overal een paar lessen meekijken: gewoon alle sporten in je buurt opzoeken op een site en mailen of ze mee kan kijken en wanneer.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karate en/of judo zouden een goede sport zijn voor uw dochter. Het klinkt misschien jongensachtig, maar er zijn ook zeker genoeg meiden die op deze sporten zitten. Op deze sporten kan uw kind uw agressie kwijt en lekker stoeien. Bovendien leert ze een boel op sociaal gebied en om te gaan met zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van (tafel)tennis?
De bal voelt haar boosheid niet en lijkt me ook veiliger voor haar tegenstander dan een contactsport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Capoeira is er ook voor kinderen. Een mooie mengvorm van dans en vechtkunst, vol zelfbeheersing.
Misschien eens kijken of er cursussen in jullie buurt zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bokszak ophangen op zolder of waar dan ook.
Dan samen met vader of als moeder ook een beetje kan boksen samen om de minuut er tegen aan slaan eventueel schoppen.
Op youtube naar instructie filmpjes kijken en uitproberen.
Als je kind een beetje talent heeft, op naar de sportschool of boksschool. Door deze oefeningen is je kind niet alleen bezig zijn frustratie te kanaliseren maar ook weerbaarheid aan het krijgen en dan kun je een sport als judo uitkiezen als beheersingssport waar je toch lekker kunt gooien met elkaar ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe zelf verschillende vechtsporten. Mijn agressie krijg ik hierin niet kwijt. Iedereen reageert er anders op.

Ik raad u ATLETIEK aan. Joggen geeft mij de ontspanning die ik bij geen anders sport krijg.

"Joggen is de ideale manier om je te ontspannen en de problemen van je af te zetten, waardoor je ook beter zult slapen en de stress beter de baas zult kunnen.
Wie loopt voelt zich beter in zijn vel en ziet het leven optimistischer tegemoet".

Succes.