Volgens mij draait het op deze leeftijd meer om de energie. Ze heeft gewoon veel energie en dat wil ze graag kwijt, als het dan niet lukt zet ze het om naar frustraties waardoor jullie denken dat dat de bron is, maar dat is denk ik niet zo.
Ik zou haar gewoon een sport laten kiezen waar je veel beweegt. Hoeft helemaal geen vechtsport te zijn. Zet haar op een leuke sport waar ze het ook naar haar zin heeft en waar ze veel beweegt.
Hockey, zwemmen, mountainbiken, voetbal en turnen zijn leuke sporten die tegelijkertijd ook lichamelijk veel van je vragen.
Als ze gestructureerd momenten krijgt waar ze haar energie kwijt kan raken zal ze tussendoor minder gefrustreerd en energiek zijn, omdat je de bron aanpakt en het symptoom.
Structuratie is erg belangrijk bij kinderen. Ze weten dan wanneer ze de kans gegeven word om hun energie kwijt te raken en wanneer het even niet/minder kan.
Ook geef je aan dat ze bozig word omdat ze haar zin niet krijgt. Dit heeft te maken met discipline en acceptatie (en nog meer, maar deze 2 dingen zijn aan te leren dmv sporten). Als je sport worden deze 2 factoren je aangeleerd waardoor ze beter met ''weigeringen'' om kan gaan.
Het gaat er dus niet om dat ze een vechtsport moet doen, ze wilt simpelweg haar energie kwijt (het is een kind). Zodra ze haar energie regelmatig kwijt kan en ze discipline opbouwt komt het helemaal goed!