Waarom moet ik vaak enorm poepen als ik aan het hardlopen ben?

Hoewel ik voor de start niet 'hoef', moet ik vaak onderweg opeens enorm. En vaak ik het ook nog dun. Het is een beetje onsmakelijk verhaal, maar kent iemand hier een fysiologische verklaring voor? (Dank aan de scouting, waar ik vanavond langsliep, en waar ik even mocht 'zitten'.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer is in aanloop naar de start om wat banaantjes te eten. Hoeft niet te helpen, maar lijkt mij het proberen is waard.
Snuffel
14 jaar geleden
Een bekend verschijnsel. Darmen komen op gang door het rennen.

Het beste antwoord

Lichaamsbeweging heeft een stimulerende werking op de darmen, dat ten eerste. Het simpele feit alleen al dat je gaat hardlopen, kan dus een uitstekende aanleiding zijn voor de boodschap om zich aan te kondigen.
Daarnaast wordt je lichaamstemperatuur wat hoger, produceerd je adrenaline ('vechten of vluchten'-hormoon) en merkt je lichaam dat je moe wordt en wil het 'ballast' afwerpen, en ook dat heeft allemaal een ....stimulerende darmwerking.

Het enige dat je er tegen kunt doen is ruimschoots (echt ruimschoots, minstens een uur of twee) voor het hardlopen niet eten, en als het kan nog voor die tijd de darmen de gelegenheid geven zich te legen. Dan heb je de beste kans dat je je rondje volmaakt. Maar een garantie is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
want.....????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ze heeft een beetje dolle bui geloof ik...
Cryofiel
14 jaar geleden
vraagster heeft een boze bui vandaag. Van mij ook een +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een uur van te voren niet eten? Alsof je eten in 1 uur er weer uit komt. Dat duurt doorgaans zo'n 24 uur. Als het er in een uur weer uit komt is het inderdaad dun, en ben je er ook goed ziek van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's niet hetzelfde eten natuurlijk, Poepmolecuul (en da;s toch jouw afdeling dat zou je moeten weten ;-)
mer het ; doorstroom'-effect. Als je weer iets eet, gaat je spijsvertering op een hoger pitje, OOK in de onderste regionen waar het eten van eerdere maaltijden zich in zekere staat vaon ontbinding bevindt, en dus ook helemaal onderaan.
Het lijkt me ook al helemaal niet verstandig om pas te gaan sporten als je darmen HELEMAAL leeg zijn en je dus 24 tot 48 uur niet gegeten hebt.

Andere antwoorden (4)

Dat is niet raar.
Door de beweging gaan je darmen werken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet je eens wat lichters eten voordat je gaat sporten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het, buikpijn onderweg, en als je thuis komt een hoop voor 2 dagen. Dat loopt niet echt prettig.
Zaak is, voor het lopen rustig te gaan zitten op de pot, met een boek erbij. Als er in 10/15 min. niks komt, is de kans klein dat je onderweg wel moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet misschien ook eerst eten en dan 10 minuten later hardlopen maar je moet ook is uitrusten!
Zorg ook goed voor je lichaam.