wanneer je beweegt uit sportieve overwegingen, sport je.
dan beweeg je dus om beter te worden in een sport/spel, of om lichamelijk fitter/sterker/taaier/leniger te worden of te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn 2 mogelijkheden voor:

Wanneer je intensief beweegt vanwege je gezondheid of wanneer intensief beweegt om een wedstrijd te winnen.

Voldoe je aan 1 van beide, dan ben je aan het sporten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hoewel iedereen 'weet' wat met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eensluidende definitie te geven. De term evolueert continu om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke beweging gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen. Hieronder volgt een aantal kenmerken:

- Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.

- Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.

- Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers.

- Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen).

- Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de beweging geen doel heeft,m maar een doel op zich is.

Dus een half uur fietsen naar de supermarkt of wandelen met de hond is geen sporten, een half uur fietsen van nergens naar nergens of een half uur een rondje lopen terug naar huis is dat weer wel.
Zeer intensief een middag houthakken is geen sport, maar de hele middag nutteloos tegen een balletje slaan of trappen wel.

Het is dus niet eens zozeer de hoeveelheid beweging (want vissen en dammen zijn bijvoorbeeld ook sporten) maar het beoogde doel dat bepaald of iets beweging is of sport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed uitgelegd zeg!