Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de oudste sport ter wereld?

Voor alle duidelijkheid: ik bedoel niet voortplanten of trouwen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het ziet er naar uit dat de Chinezen al 4000 jaar v.C. sporten hadden. Gymnastische sporten waren dat.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Grieks worstelen, dat was de eerste sport op de eerste olympische spelen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat minpunten zonder argumentie gecompenseerd zouden moeten worden met pluspunten. Derhalve een +1 van mij. Ik vroeg overigens niet specifiek naar wat de eerste sport op de olympische spelen was. Maar volgens mij is vechten wel iets dat aangeboren is in de mens, dus worstelen zou heel goed de eerste sport geweest kunnen zijn. Zet eens twee kinderen van vier jaar bij elkaar. Je hebt 1 snoepje om te geven. Jij wilt niet kiezen, en legt het snoepje op tafel en zegt dat het voor hun is.
Zie wat er gebeurt. Ze schoppen en ze slaan elkander om dat snoepje je kunnen bemachtigen. En dat terwijl ze pas 4 jaar oud zijn...
Hardlopen.
Dat deden ze al lang voordat sport was uitgevonden.

Toegevoegd na 12 minuten:
oeps... anderen beginnen met jaartallen te gooien... ik doe ook een gooi:

'Volgens de onderzoekers kwamen onze aapachtige voorvaderen 4,4 miljoen jaar geleden niet zozeer uit hun boom om rechtop te gaan lopen – maar om te rennen.'

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/19949675/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de mannen achter de vrouwen aan+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daarmee deden de vrouwen dus ook mee. :-)
Atletiek is samen met de zwemsport de oudste sport ter wereld. De Kretenzers (bewoners van Kreta) deden als eersten aan atletiek rond 1500 jaar v.Chr.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Wat was toen de tijd op 100 meter sprint voor mannen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol. Weet ik niet precies. Was ik niet bij :-P
Een soort dobbelen, met botjes van dieren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen zwemmen,water is er altijd al geweest van af het ontstaan van de aarde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
toen we nog geen pootjes maar alleen vinnen hadden bedoel je?
De Azteken speelden al voetbal in 3000 voor Christus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van de genoemde hierboven?
Ik ben gaan zoeken naar een linkje omdat ik het wist vanuit tv-documentaires over de Azteken. En vanuit boeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een oud vijfje gevonden uit die tijd,waar alle spelers hun geboortedatum naast hun handtekening op hadden gezet.
Ik heb een interessante pagina voor je gevonden: "History of sport": http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_sport

Helaas zie ik hier geen Nederlandse versie van. Ik hoop dat je Engels kunt lezen.

Uit het stuk haal ik niet dat er echt één antwoord is. Maar de oudste sport die genoemd wordt is volgens mij gymnastics uit China.

"Sports that are at least two and a half thousand years old include hurling (similar to field hockey) in Ireland, harpastum (similar to rugby) in Rome, cuju (similar to association football) in China, and polo in Persia. The Mesoamerican ballgame originated over three thousand years ago.

There are artifacts and structures that suggest that the Chinese engaged in sporting activities as early as 4000 BC.[1] Gymnastics appears to have been a popular sport in China's ancient past. Monuments to the Pharaohs indicate that a number of sports, including swimming and fishing, were well-developed and regulated several thousands of years ago in ancient Egypt.[2] Other Egyptian sports included javelin throwing, high jump, and wrestling. Ancient Persian sports such as the traditional Iranian martial art of Zourkhaneh had a close connection to the warfare skills.[3] Among other sports that originate in Persia are polo and jousting."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Atletiek is een oude sport waar de sporters (atleten) individueel of in groepen (estafette) moeten presteren. Atletiek wordt zowel op de weg als op een atletiekbaan beoefend. Atletiekbanen zijn meestal ovaal gevormd en 400 meter lang. Op het middenterrein worden de werp- en springonderdelen beoefend. Er zijn banen van gras, kunststof en gravel.

Atletiek is samen met de zwemsport de oudste sport ter wereld. De Kretenzers deden als eersten aan atletiek rond 1500 jaar v.Chr. De moderne atletiek ontstond in Engeland aan het einde van de 17e eeuw. De eerste professionele wedstrijden vonden daar plaats in de vroege 19e eeuw. Atletiek was een onderdeel op de eerste moderne Olympische Spelen in 1896.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Worstelen, spierwerpen en jagen bijvoorbeeld...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Ik denk niet dat vissen in de oudheid als een sport werd beoefend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat snap ik ook vandaar het knipoogje.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding