Hoe voorkom ik dat de opzetlussen voor een moebiussjaal te strak trekken bij het breien van de eerste naald?

Er worden niet echt steken opgezet, maar lussen.
Om allerlei reacties en vragen te voorkomen, zie ook Youtube: moebiussjaal breien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel interessante methode ; ik heb hem even twee keer moeten bekijken. De opzet staat echter los van de sjaal ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha! ben benieuwd hoe het bij jou lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzetlussen... Ik zet mijn steken altijd op 2 breipennen. Dan worden ze los. Daarna trek ik er 1 pen uit en kan ik breien. Omdat de opzetlussen losjes zijn brei ik ook losjes.
Maar, ik denk dat je dit niet bedoeld, gezien de eenvohdigheid vh antwoord. Vandaar bij reacties...

Het beste antwoord

Dat voorkom je eigenlijk vrijwel niet, omdat lussen geen enkel houvast hebben, en je die dus automatisch heel erg straktrekt met het breien van de eerste pen, vooral als garen en naalddikte niet helemaal op elkaar zijn afgestemd, of je nog niet echt voldoede brie-ervaring hebt. Voor een paar steken bij-opzetten (meerderingen bijvoorbeeld) kun je wel lussen gebruiken, maar een hele rand van een sjaal is moeilijk goed te houden.

De methode uit dit filmpje echter (als dat hieronder het filmpje is dat jij bekeken hebt) is er inderdaad nogal een voor gevorderen, liefst met (veel) ervaring met magicloop-knitting, en werkt alleen als je al HEEL erg goed zeer los / ontspannen kunt breien en 'weet' wat breiwerk 'doet', hoe het 'leeft'. De truc zit hem vooral in het zeer regelmatig toevoeren van de steken, NIET aan de 'komende' draad trekken, en de steken goed ruim op de naald / ring houden. Beslist geen beginnersprojectje. Fascinerende techniek trouwens die ik straks eens even moet gaan uitproberen....

Als je goed oplet zie je ook dat ze niet Engels/Nederlands maar Europees/Duits breit (erg populair in Amerika op dit moment) ; de toevoerdraad ligt over haar linker wijsvinger. Dat maakt dergelijk breiwerk vele malen makkelijker, en is vermoedelijk het geheim van de smid. En zeker de moeite waard om je eigen te maken, al is het maar voor recht breiwerk. (Patronen met veel averechte steken en overhalingen doe ik persoonlijk liever 'op zijn Engels').

Haar opzet is echter geen 'must' voor een moebius ; ze combineert het breien van een moebiussjaal gewoon met een heel aparte, ingewikkelde manier van opzetten, die je - als je daar nog geen behoeft aan hebt - echt nog niet hoeft te leren.

Je kunt ook een perfecte moebius breien met een normalere opzetmethode : (Helaas kan ik hier maar één filmpje plaatsen). Het belangrijkste daarbij is dat je los opzet (zoals ze voordoet met twee naalden) zodat je sjaal niet aan één kant gaat trekken. En je steken dus één keer om de naald draaien. En als je veel rondbreit heb je dit vast al eens per ongeluk gedaan, dus ja, dat is net zo makkelijk als het er uitziet.

http://www.youtube.com/watch?v=Vx85sIs8x4w&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle voorhanden zijnde filmpjes hierover heb ik bestudeerd (jawel!) en Europees/Duits breien gaat me goed af. Ik heb begrepen dat het wel een 'must' was, het zo opzetten, omdat het de clou is voor een möbius ring. Maar goed, ook dit ga ik dan maar eens proberen. Leuk dat ik je op een idee breng, ik dacht dat je dit al kende...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de clou voor een moebiusring is alleen maar dat je opzet gedraaid is, een band met één halve draai er in, zodat je steeds aan dezelfde kant breit; één eindeloos figuur met maar één kant. Je maakt dus geen 'koker' zoals met normaal rondbreiwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk geeft die methode gewoon een heel goed en mooi elastisch resultaat zodat je niet kunt zien wat de opzet- en wat de afhecht-kant is geweest, met evenveel rek enzo. Vandaar : gevorderden. Met heel veel oefenen (en de juist soort wol en naalden) zou het zeker moeten lukken hoor, maar persoonlijk denk ik dat ik er ook nog wel een flinke dobber aan zal hebben.