Doortrainen met spierpijn goed of slecht?

Is doortrainen met spierpijn goed of slecht? beschadigd het je spieren of maakt het ze juist sterker? dit zou ik graag willen weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag, ik vroeg het me net ook af :P

Het beste antwoord

Spierpijn is ophoping van lactaat in je spieren, ze werken daardoor niet zo goed. Als je de doorbloeding op gang brengt (door te trainen) worden deze stoffen sneller afgevoerd. Je moet dan wel rustig aan doen want de spieren moeten dus herstellen. Pas na volledig herstel kun je je spieren weer volledig belasten. Zo kun je dus je consitie verhogen zodat de verzuring (lactaat) steeds later optreedt. Ze hebben dus allebei een beetje gelijk, de waarheid ligt in het midden, rustig aan trainen dus totdat de spierpijn weg is (en het lactaat dus ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Is spierpijn, zeker de dag ná de inspanning, niet (mede?) een gevolg van haarscheurtjes in de spiervezels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soms wel hangt ook af van de soort training. zeker bij krachttraining is het het geval dat dit ontstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe krachtraining. Mijn sportleraar zegt altijd dat ik de spierpijn eruit móet trainen. Uit ervaring merk ik ook dat me spierpijn minder word. Dus volgens mijn sport leraar is het goed!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mariskatje dus jij zegt dat als je aan krachtraining doet en je spierpijn hebt, je de volgende dag gewoon even hard door kan trainen?

Andere antwoorden (3)

Nee dat is slecht voor je spieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je erg last van spierpijn hebt, moet je niet keihard door gaan trainen. Bewegen is goed, maar doe het wel rustig aan, of werk die dag aan een andere spiergroep.
Als je bijvoorbeeld last hebt van je benen, werk je die dag voornamelijk met je armen.
Je kunt ook kiezen om een sport te gaan doen die minder belastend is voor je spieren, zwemmen bijvoorbeeld.

Door trainen met spierpijn is niet goed voor je spieren. Je spieren worden sterker door rust na het sporten. Als je ze constant blijft belasten werkt het averechts en heb je een grotere kans op blessure.
12 jaar geleden
door trainen zelf niet, je kan wel losmaken, als je dan zeker weet dat het gaat, kan je wel rustig gaan trainen