hoe maak je dat geluid dat je paard gaat lopen?

ik zit sinds kort op paardrijden en als ik dan naar de bak toe wil lopen en me pony wil niet lopen vind ik het zo zielig om te rukken aan die teugels en bijna iedereen maakt zo een geluidje en dan gaat die pony/paard lopen maar ik kan dat niet, hoe doe je dat, tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
4.7K

Het beste antwoord

ik leg mijn tong op mijn gehemelte en ik zuig lucht naar binnen zonder en dan druk ik mijn tong nog harder tegen mijn gehemelte. Oké dit klinkt heel vaag...

Toegevoegd na 58 seconden:
het woordje zonder hoort daar niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee joh, na het aanzuigen van lucht moet je je tong van je gehemelte trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jsq
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, m'n mobiel spacete 'm een beetje.
maar het is een beetje moeilijk uit te leggen, want mijn tong doet dat vanzelf... :l
ja ik weet het IK BEN VAAG.

Andere antwoorden (4)

Wij noemde dat vroeger altijd klikkeren. Hetzelfde als je met zo een apparaatje doet. Hoe je het precies doet is heel moeilijk uit te leggen. In ieder geval met je tong tegen je verhemelte. Net achter je tanden.
Ik kan het zelf wel maar vraag me niet hoe ik het precies doe. Ik denk dat het een kwestie van oefenen is.

Wat je nooit moet doen bij je paard is trekken of rukken aan de teugels om hem mee te laten lopen. Een paard gaat dan altijd contra, dus wil achteruit.
Ga even voor de schouder van je paard staan, dus naast de hals en leidt hem daarvandaan naar voren.
Je kan ook nog iets als prrrr zeggen, wil ook wel eens helpen.
12 jaar geleden
Je zegt de letter t.
Normaal zeg je die met he tong net achter je tanden. Als je dat geluid wil maken zeg je de t maar dan met je tong verder naat achter. Probeer eebs, ik hoop dat t je lukt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tikje tegen de flank ( waar je je hakken plaatst tijdens het rijden..) dat doet de truc ook.
En met je tong moet je gewoon oefenen. Iedereen doet het anders. Maar als ik na mezelf kijk, maar ik wel een zuigende beweging zonder lucht naar binnen te zuigen. Een vacuum creeren in je mond ( achter de tanden) en dan met je tong van alles uitproberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet met je tong klakken. Maar als hij dat niet begrijpt roep je gewoon "Hort sik!". ;-) Waar dat "sik" op slaat weet ik niet want een paard heeft helemaal geen sik, maar toch hoorde ik als kind de groentenboer dat tegen zijn paard roepen als hij verder wilde gaan.