Hoe te trainen met een hartslagmeter?

Ik heb ipv het regeltje 220- (of variaties ervan), mijn maximale hartslag bepaald door een stukje hard te lopen en vervolgens op het eind een moeder-aller-sprint te trekken (jeweetwel, zo eentje waarbij je sterretjes gaat zien).
Volgens sommige bronnen is dit nauwkeuriger of op zijn minst de persoonlijkste maximale hartslag die je maar kunt bepalen. Ik kom nu aan een aan een hartslag van 200 ipv van +- 180 (de gemiddelde 'norm').
Mijn rust-hs ligt 'gewoon' rond de 56. Nu vertrouw ik die meting wel maar vraag me af of ik deze hartslag moet gebruiken of toch een compromis te nemen door ergens rond de 190 te gaan zitten voor de beste resultaten. Met 20 hs verschil kan dat dus betekenen dat je anaeroob traint ipv aeroob.. iets waar ik wel rekening mee wil houden met mijn trainingen.

Iemand ervaring mee (te hoge of lage waarden)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet niet of het nou zo betrouwbaar is om zelf je maximale hartslag te meten. Zelf heb ik een VO2- max test gedaan. Daar meten ze ook je maximale hartslag. Vervolgens tellen ze daar 3 of 4 slagen bij op. Maar er bestaat niet zoiets als te hoog of te laag. Een maximale hartslag verschilt per persoon. Of dit nou 120 of 240 is maakt niks uit. Rusthartslag verschilt ook per persoon. Dit betekent dat je, als je elke dag meet, kan zien of je goed herstelt bent van de voorgaande training. Je kan dus wel jezelf controleren. Aeroob train je met een lage hartslag. Zone 1. Als je een test laat doen, krijg je al je zones gemaild. Dan kan je trainen in zones, dus kan je veel specifieker trainen. Anaeroob trainen doe je over het algemeen met een hogere hartslag. Versnellingen, maar in de pauzes moet de hartslag terugzakken naar Zone 0/1. Dat is ongeveer 40 slagen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100