Wat is het verschil tussen een judo en karatepak?

Mijn zoon wil op judo of karate, nu ben ik vast aan het rondkijken voor een pak, zodat hij die van Sinterklaas kan krijgen. Maar zit er een verschil tussen of maakt dat niet uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
8.4K

Het beste antwoord

De jas van een judopak is doorgaans steviger van stof omdat daar flink aan getrokken wordt (geldt vaak niet voor de kleinere kindermaten). Het jasje van een karatepak is vaak wat korter, slaat ruimer over elkaar heen en wordt aan beide zijkanten dichtgestrikt.
Karate met judopak is te doen, judo met karatepak is niet aan te raden (i.v.m. stuktrekken van striklintjes).
Andere tip: informeren bij andere ouders die al een kind op die sport heeft. Vaak hebben ze een pak (en banden) thuis liggen waar hun spruit is uitgegroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een echt judpak heeft volgensmij verstevingen op de ellenbogen en knieën. Er worden ook universele pakken verkocht. hier heb je dus het risico dat je het pak eerder kapot valt.
Ik heb altijd pakken van Matsuru gehad.

Let wel op dat er nog verschillende pakken zijn. Stevige, minder stevig, zogenaamde wedstrijdpakken enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
klopt helemaal.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top +1
Een judopak is in het geheel doorstikt daar de eerste handeling die plaatsvind is elkaar vastpakken en vast houden, bij karate blijven de tegenstanders liefst buiten arm- en been bereik, en wordt er niet aan de kimono getrokken. Voor een pupil die gaat judoën is het niet ongewoon om deze een karatepak te laten gebruiken daar dezen de kracht niet hebben om een karatepak direct aan stukjes te scheuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het bovenste deel van een judo pak is steviger