Waarom gebruiken we het woord pierebad voor een ondiep water. Wat heeft dit woord met pieren te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.6K

Antwoorden (3)

Omdat je wormen (pieren) zoekt in ondiep water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat pieren in ondiep (zee)water gelukkig zijn. Kleine kinderen trouwens ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe dan ook: pieren betekent gewoon plezier maken. En een pieremachochel is een leuk, lelijk, gek bootje waar je heerlijk op kunt feesten en gek kunt doen.

Het zelfde woordje pieren vind je ook weer terug in pierement, omdat het de bedoeling is dat je vrolijk wordt van de muziek die eruit komt. Net zoals trouwens in het woord pierenbad dat niets ander betekent dan een klein zwembad voor kinderen waar ze lekker spelen, ‘fuiven’ kunnen. Ook in het woordje pierewiet zit dezelfde pier van feest maken. Een hele andere pier vinden we in kwade Pier, waar Pier een samentrekking van Pieter is terwijl in de uitdrukking hij is zo dood als een pier de pier hier echt een worm is.

http://www.vkblog.nl/bericht/342800/MET_EEN_PIEREMENT_PIEREWAAIEN_OP_EEN_PIEREMACHOCHEL