Hoe houd je joggen langer vol?

Mij is geadviseerd: jog 1 minuut, loop 1 minuut. Werkt deze methode ook werkelijk? Ik ben van plan om (hoe moe ik ook ben) elke ochtend te gaan joggen met misschien als enige uitzondering de weekenden. Ik ben een beginner en wil toch wel 10 minuten volhouden.

Iemand met tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg voor goede hardloopschoenen als je knieën je dierbaar zijn!!

Antwoorden (17)

Rustig aan doen
Muziekje op
Niet te snel in het begin
En er niet te veel over nadenken :)
Haha
Werkt bij mij altijd ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beter eenzelfde tempo aanhouden, begin gewoon langzaam (iets meer dan gewoon lopen) en hou dat 10 minuten vol. Ga dan stap voor stap (dag bij dag, week bij week) telkens een klein beetje sneller, wel die 10 minuten blijven volhouden. Als je voor jezelf een goede snelheid kan volhouden, verleng dan de tijd naar 12 minuten, enz..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit druist tegen de meeste beginnersschema's in. Ben benieuwd naar een onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Broeder, ik denk dat dit juist een goede tactiek is. Gewoon wandelen houdt iedereen 10 minuten wel vol. Desnoods begin je daar mee, en bouwt het op naar snelwandelen en dan naar joggen. Want ja, ook van wandelen krijg je al echt een goede conditie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er wordt gevraagd: hoe hou je joggen LANGER vol. D.w.z. dat je er wel vanuit moet gaan dat je jogt. Als je 1 minuut rent en dan 1 minuut wandelt, heb je het over een intervaltraining, niet een duurtraining. Duurtraining zoals het woord al zegt, gaat nooit tesamen met kortstonfige fysieke uitspanningen. (Intervaltraining is heel goed voor sprinters om "duur" op te bouwen, maar voor iemand die het langer wil volhouden: funest)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut met je eens, ik denk alleen dat het beginnersschema wat de ts nu heeft geen interval doet maar opbouwen naar een minuut of wat. Ts schrijft ook dat vaak trainen de voorkeur heeft, dus duurtraining afwisselend met interval is best haalbaar. Welk schema je ook volgt, belangrijk is dat je bij thuiskomst lekker hebt gelopen!
je moet wennen dus beginnen met 5 min daarna 10 min maar 10 min is te weinig. 30 min is beter.
Dus opbouwen tot 30 min .
Rekken en strekken , vooral in het begin
verder goed eten =proteinen na het rennen anders krijg je spierpijn
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je een "start to run"podcast downloaden? Die helpt je met opbouwen en je voelt je niet zo alleen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een schema via internet downloaden. Dat begint inderdaad met 1 min. rennen, 1 min lopen. En dan wordt dat opgebouwd. Ik heb het gedaan en dat werkt super. Je kan dan op den duur een half uur joggen. Je moet wel rustdagen nemen. Dus geen 5 dagen per week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso (als beginner) niet vijf dagen achter elkaar gaan rennen. Juist als je begint moet je het rustig opbouwen en dit houdt ook in dat je tussendoor moet rusten / herstellen. Je bewegingsapparaat (spieren, gewrichten, pezen) moeten wennen aan het hardlopen, dus is het heel belangrijk rustig aan te beginnen en tussendoor je rust / herstel te pakken. Op internet kun je gemakkelijk aan allerlei beginnersschema's komen, die inderdaad beginnen met 1 minuut rennen en dan 1 of zelfs 2 minuten wandelen. Misschien kun je bij een clubje gaan. Dit motiveert enorm, je pept elkaar op en het is gewoon gezellig. Het is namelijk (erg) moeilijk om het hardlopen vol te houden als je dit altijd alleen moet doen en met een clubje heb je ook een stok achter de deur. Het voordeel van een clubje is ook dat je automatisch een goed startersschema hebt en een hardloopleraar die je kan ondersteunen. Zorg ook dat je goede schoenen hebt, dat is heel belangrijk. Anders liggen blessures al heel snel op de loer. Wanneer je een goed beginnersschema hebt, zul je merken dat je al snel conditie opbouwt en die 10 minuten al heel snel kunt rennen. Voor je het weet ren je zo 30 minuten achter elkaar. Gaat sneller dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het best je conditie op bouwen door steeds harder te gaan en steeds langer te joggen zo hou je het het best en langst vol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Steeds harder en langer joggen is niet de beste manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij is een beginner!! Geen goed advies.
Je hebt daar verschillende programma's voor die online te vinden zijn.

Zelf heb ik altijd gebruik gemaakt van de Start2RUn met Evy Gruyaert van Vlaanderen Sportland.
Zij leidt je in 27 lessen van 0 naar 5 kilometer.
De eerste les bestaat uit verschillende blokjes van 1 minuut rennen en 1 minuut wandelen en zo bouw je het langzaam verder op.
En het werkt inderdaad. Je kunt in week 1 niet van niets opeens 10 minuten gaan lopen, maar binnen een paar weken is dit wel mogelijk.

Het volhouden is de grootste uitdaging, zeker met dit weer.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezelf goed opwarmen, en goed inlopen. Probeer op een tempo te joggen, en een rustige tempo. Overdrijf niet, en verwacht geen topprestaties van jezelf in het begin. Je kunt veel bereiken, maar heb geduld. Lekker muziek luisteren en probeer er ook van te genieten :).

Op internet zijn er ook verschillende hardloop schema's daar zou je ook een kijkje kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens naar: www.myasics.nl
Hier kun je een schema aanmaken voor elk niveau, maar ook op wat je graag wilt bereiken.
Ik begon ook met een conditie van niks, en kon na 4 maanden 10 km hardlopen.
Heel goed te doen.

En dan nog dit:
Elke ochtend joggen is in het begin absoluut af te raden.
Spieren hebben rust nodig om tot ontwikkeling te komen.
Ga je elke dag joggen, dan geef je je spieren daar niet de kans toe.
Zeker in het begin niet vaker joggen dan om de andere dag.
Kun je eenmaal ongeveer 5 km joggen (dat is ongeveer 30 minuten achtereen) dan kun je eventueel af en toe 2 dagen training achtereen inlassen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo begin je inderdaad. Daarna 2 lantaarnpalen en 1 rust, daarna 3 om een. Zo bouw je op. Pak een vast rondje van 1 KM en begin daar totdat je dat rondje joggend kunt volhouden. Goed lopen kun je ook in clubverband doen. Er zijn erg veel loopgroepen en daarin zit ook veel meer begleiding, sociale contacten en uitdaging. Kijk maar eens rond en zoals jij ben ik ook begonnen en ondertussen heb ik ruim 25 halve marathons achter de rug. Er is dus hoop en hou vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker je eigen tempo lopen, kijk naar de omgeving en een lekker muziekje op !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al vaak is geadviseerd: begin rustig.
Train om de dag.
Langzaam opbouwen.
De eerste dag 18 minuten, en na een week of 10 kun je een half uur achterelkaar joggen.
Doe voordat je gaat lopen een lichte warming-up om je spieren wat los te krijgen anders is de kans op een blessure groot. Zeker als beginner.
En als je klaar bent even wat rek- en strekoefeningen doen . Niet veren, maar rekken, met je benen.
Onderstaand schema werkt perfect.
Veel succes!

http://users.telenet.be/recreazw/jogschema5km.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
luister een muziekje en zing lekker mee. en als je dat niet doet. rustig doorademen. als je te snel ademt word je snel moe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je ademhaling onder controle houden door rustig door je neus in te ademen en door je mond uit. je moet ook afentoe een andere sport doen voor de afwisseling. denk niet aan een steek in je zij want dan voel je het ook niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Download iets van een podcast, loop met muziek en denk aan de vooruitgangen die je boekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begint dan met 1 min jogen en 1 min lopen om en om De volgen de dag ga je dan bijv 1 mij lopen 1 min en 30 seconde joggen en zo moet je het dan zeg maar op bouwen susces