Is dit toegestaan bij schaken?

Mijn tegenstander is wit en ik ben zwart. Ik heb mijn laatste zet gezet en nu is hij aan de beurt maar hij kan geen kant op. Dit is in principe toch ook schaakmat? Zie foto

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

helaas voor je, maar dit is geen mat, maar pat. Je tegenstander kan niet zetten zonder zichzelf schaak te zetten. Dat mag niet, en daarom is het pat, hetgeen je evenveel punten oplevert als een remise. Je had natuurlijk makkelijk kunnen winnen, maar je moet altijd zorgen dat je tegenstander kan zetten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar. Wanneer staat hij dan schaakmat???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schaakmat is als hij schaak staat en geen enkele zet meer kan doen waarmee hij niet schaak staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(+)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de koning 1 plekje naar voren had gestaan had hij schaakmat gestaan. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ivar91: nee, nog niet, want dan wordt de witte koning niet aangevallen!
Als het paard op b5 had gestaan, dan was het mat geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hannerrrL Bedoel je niet b6?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh je hebt gelijk. Had een plaatsje vergist met de loper. (Dacht dat hij 1 lager stond.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eeh... met hannerrr bedoel ik uiteraard jammerrr... even vingers verkeerd op het toetsenbord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@c4th: het paard kan niet in 1 zet naar b6, vanaf a7, vandaar b5. De toren op de a lijn samen met de zwarte koning en de loper zorgen voor schaakmat als het paard van a7 weg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt mensen voor de snelle reacties. Wist niet dat dit een pat is, is trouwens mijn eerste keer dat ik schaak nu en dacht nu kan hij geen zet meer zetten en heb ik gewonnen. Ik heb inderdaad geen punten gewonnen baal als een stekker ervan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lz87: daar trap je vanaf nu nooit meer in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat niet te hard, bij een andere combinatie van speelstukken is pat "eenvoudig" haalbaar voor een tegenstander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zo schaakt, zal het niet lang meer duren voordat je wint met een schaakmat. Suk6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jammerrr... Je hebt gelijk.
Ik dacht dat je met het paard ook een schaak-positie wilde creëren.
Had even buiten de toren gerekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th en @Jammerrr:
Aangezien de tegenstander wit heeft, zit A1 rechtsboven en zou in de laatste zet van zwart het paard op/naar G4 hebben moeten zetten, maar ik vermoed dat de laatste zet zwart met de koning of loper geschiedde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste zet was inderdaad met de koning. Ik zal er voortaan rekening meehouden. Kan jullie ook aanraden om te gaan social chessen = )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jammerrrr, dank je wel voor de uitleg! +!

Andere antwoorden (2)

Vreemd dat dat niet wordt aangegeven. Hij staat inderdaad schaakmat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie bovenstaande, geen schaakmat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien! (ik moet nog veel leren hahahaha!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft nix, maar een pat is wel zuur als je zo voorstaat.
Helaas is dit pat

omdat je geen:

omdat de witte koning niet schaak staat
geen enkele stuk kan bewegen inclusief koning
en omdat wit aan zet is

Mat is het wanneer:

de koning schaak staat
geen kant meer op kan
en geen stuk er tussen kan zetten.

Je hebt dus alles goed behalve dat de koning schaak staat