Is dit toegestaan bij schaken?

Mijn tegenstander is wit en ik ben zwart. Ik heb mijn laatste zet gezet en nu is hij aan de beurt maar hij kan geen kant op. Dit is in principe toch ook schaakmat? Zie foto

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

helaas voor je, maar dit is geen mat, maar pat. Je tegenstander kan niet zetten zonder zichzelf schaak te zetten. Dat mag niet, en daarom is het pat, hetgeen je evenveel punten oplevert als een remise. Je had natuurlijk makkelijk kunnen winnen, maar je moet altijd zorgen dat je tegenstander kan zetten!

Vreemd dat dat niet wordt aangegeven. Hij staat inderdaad schaakmat.

Helaas is dit pat omdat je geen: omdat de witte koning niet schaak staat geen enkele stuk kan bewegen inclusief koning en omdat wit aan zet is Mat is het wanneer: de koning schaak staat geen kant meer op kan en geen stuk er tussen kan zetten. Je hebt dus alles goed behalve dat de koning schaak staat

Dit is geen mat, maar pat. Pat is dat je tegenstander aan zet is, maar geen zet kan spelen, bijv als hij ingesloten is. Daarom is het altijd slim als JIJ veel stukken hebt, en de tegenstander minder om te kijken of je niet pat zet. Het is mij ook vaak overkomen, maar als je genoeg oefent let je daar voortaan wel op. gr. van Gavin van Elleswijk

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100