Kan ik fietsen en Tai Chi beoefenen na een enkel arthrodese (vastzetten)?

Ik heb vorige week mijn enkel vast laten zetten naar aanleiding van een ongeval in 2009. Kan ik na mijn herstel begin 2012 weer fietsen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Overleg dit met een fysiotherapeut of je arts

Het beste antwoord

Als het goed is krijg je nog een beoordeling hoe goed alles is 'vastgezet' door middel van een röntgenfoto. Aan de hand daarvan wordt beoordeelt hoe zwaar je die enkel kunt belasten.

Je zult nog even geduld moeten hebben met het antwoord op die vraag, die kan dus pas worden bepaalt na de herstelperiode.

Wel is een arthrodese geschikt voor mensen die fysiek meer doen qua werk of sport, dus de kans dat je inderdaad de dingen kunt doen die je opnoemt is groot.

Het kan zijn dat je aangepast schoeisel nodig hebt, tenminste, bij ons zijn er wel mensen die een arthrodese hebben gehad, maar toch een aangepaste schoen krijgen waarin een arthrodese-koker verwerkt zit, om alle beweging er uit te halen. (dus pijn)

Bij sporten kun je vaak een enkel-orthese krijgen, dus geen schoen, maar een soort versteviging om jouw enkel tegen het te veel bewegen van jouw enkel. bijvoorbeeld : http://www.basko.com/artikel/artikel_detail.aspx?lang=nl&Ident=pg_8635

Maar dat is ter beoordeling van jouw behandelende arts, en jouw gevoel na de herstel periode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting. Ook de link zal handig zijn en voorts maar even afwachten tot ik totaal hersteld ben. Bedankt, Ton.