is het verstandig om elke dag je spieren te trainen?

ik zit op een sportschool en ik train daar mijn spieren, meestal doe ik dat 4 keer in de week soms wel drie dagen achter elkaar, ik train op zo'n dag best veel maar heb daarna of de volgende dag nergens last van (geen spierpijn) dus dan ga ik nog een keer.

maar ik heb gehoord dat het ongezond voor je spieren is als je geen dag rust neemt, is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
4.7K

Het beste antwoord

Ik zou iets "zwaarder" trainen, en meer dagen rust pakken. Je moet natuurlijk wel je spieren enigzins "voelen" als je hebt getraind, en dan heb ik het niet over spierpijn tot je niet meer kunt lopen, das ook ongezond. Waarschijnlijk train je iets te licht. Pak dus een kilootje meer, en train liever om de dag.

Als je traint, komen er minuscule haarscheurtjes in je spieren. Om dit te herstellen (groei van je spieren dus) heeft je lichaam rust nodig, zonder die rust kan het niet goed herstellen en is de kans op (blijvende) blessures het grootst.

Ik raad je aan het internet wat af te speuren.

http://www.buildingyourbody.com/workouts/rust.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trainen
http://www.pt-nijmegen.nl/herstel.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heel ongezond!

Je moet je spieren de rust geven. Anders heb je kans dat ze sneller gaan scheuren.

Dus beter 1 of 2 dagen rust ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het belangrijke van spieren trainen is rust nemen en zoveel mensen vergeten dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja idd, Mijn opleiding moeten wij elke dag opdrukken. Terwijl het super slecht is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog belangrijker is, om niet gelijk vol aan de slag te gaan bij het trainen. goede warm-up en cool-down voor/na het trainen.
Je moet idd. wel rust nemen, maar je kan best 's morgens elke dag wat oefeningetjes doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is niks mis mee om 3-4 keer per week naar de sportschool te gaan.

Als je dezelfde spieren elke dag traint, is het niet gezond, 3x of 4x per week kan best, maar hou er dan 1 a 2 dagen rust bij.

dag1: bovenlijf,
dag 2: rust
dag 3: armen benen.
dag 4: Rust
dag 5:roei apparaat (trainen van alle spieren).
dag 6 & 7 rust.

Zo train je alle spiergroepen 2x per week.

Maar belangrijker is, wat wil je bereiken? En wat kan de sportinstructeur u zeggen?

bij roeien deed ik meestal 2 dagen rust die ik in het weekend liet vallen.

elke training even warm roeien (alle spieren opwarmen).
en na training van gewenste spiergroepen even uitfietsen of lopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
elke dag, zou ik afraden. zeker als je dezelfde spiergroepen gaat trainen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
helemaal goed, zo heb ik het ook geleerd +
Als je geen spierpijn hebt dan kun je inderdaad elke dag gaan, maar de bedoeling is juist om je spieren te laten groeien neem ik aan. Dan moet je wat zwaarder gaan en dan heb je wel genoeg rust nodig.

Een split schema is prima. Ik doe bv de ene dag borst, de tweede mijn benen enz.enz.. Dan ga je toch elke dag maar met andere spieren. Train in ieder geval nooit door je spierpijn heen, spierpijn wil namelijk zeggen dat je nog aan het herstellen bent.

Je lichaam past zich aan alles aan, vandaar als je dus steeds min of meer hetzelfde doet dan groeien je spieren wel maar niet meer dan nodig. Verras je lichaam dus steeds met de verschillende oefeningen en gewichten dan komt alles goed

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel eigenlijk dat je lichaam met steeds hetzelfde op een plateau komt waardoor je lichaam niks aanmaakt qua extra spiergroei want de huidige kracht die je hebt is voldoende voor de training die je dan doet.