Waarom hebben wielrenners geen fietsbel?

Ze zeggen altijd: "Aan de kant!" of "Pas op!"
Is een fietsbel te zwaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Ik heb de volgende verklaring gehoord van amateur tour wiel clubjes.

Ze zeggen: Als ik bel kijken de meeste mensen om over hun linkerschouder en daarmee draaien ze dan ook automatisch naar links. Op die manier wordt de doorgang nog smaller en gevaarlijker. En roep je aan de kant, rechtshouden oid. dan gaan de meesten juist automatisch meer rechts rijden.

Dit overigens los van het gevaarlijke rijgedrag van veel van die groepjes waarbij ze ook nog eens denken voorrang te hebben als de eerste al een kruising passeert.

ps. Een bel is inderdaad verplicht zoals een ander al schreef, een reflector achterop ook....hebben ze geen van beiden en vaak ook geen pedaal reflectors of wiel refelctors (dan wel reflecterende banden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is een wit achterspatbord eigenlijk nog verplicht op een fiets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet meer. In mijn jeugd moest je nog 30 cm wit achterspatbord hebben. Is vzv ik me herinner afgeschaft toen de achterreflector verplicht werd

Andere antwoorden (3)

Bij wielrennen als sport heb je geen fietsbel nodig.
Misschien dat daarom de meeste racefietsen zonder
fietsbel verkocht worden.

Ik vind het ook behoorlijk irritant.
Dus wij hadden op onze racefiets altijd een bel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wettelijke eisen waar een fiets aan moet voldoen. 1 daarvan is het hebben van een fietsbel. Het tegenargument is de aerodynamica. Het niveau van een fietsclubje is nou niet echt vergelijkbaar met dat van de Tour de France of de Giro dus een fietsbel moet best kunnen.

Over aerodynamica gesproken, een keer eenzelfde discussie gehad met een wielrenner over de fietsbel en aerodynamica, zelfs zijn buik had hij aerodynamisch, die stond helemaal bol!

Dus wielrenners van Nederland, zet gewoon een bel op je fiets, net zoals de rest dat ook moet en gebruik deze wanneer je andere weggebruikers tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor ook vaak van mijn vader dat veel mensen zo'n tingelbelletje niet horen. Dus hij heeft een toeter waarvan de hele buurt mee kan genieten:)