Bij de formule 1 circuits zie je langs de randen zandbakken om auto's te stoppen, hoe heet dit zand en hoe werkt het?

Interesse omdat het een auto met zo'n snelheid snel kan laten stoppen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Zoiets heet een grindbak, het is gevuld met kiezeltjes. Het werkt door extra wrijving waardoor de auto/motor langzamer gaat en zo zachter in de bandenstapel beland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is het gewoon zand of grit, de auto stopt zo snel omdat ze een lage bodemvrijheid hebben en dus de hele onderkant in het zand komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt wel eens 'stopzand' genoemd. Spreekt voor zichzelf...