Landen kwalificeren zich voor het Olympisch voetbaltoernooi op basis van kwalificatietoernooien die worden georganiseerd door de respectievelijke continentale voetbalconfederaties, zoals de UEFA (Europa), CONMEBOL (Zuid-Amerika), CAF (Afrika), AFC (Azië), OFC (Oceanië), en CONCACAF (Noord- en Midden-Amerika).

Verdeling van quotaplaatsen en schema

Vrouwen
De 12 quotaplaatsen voor de damesvoetbalcompetitie van de Spelen van Parijs 2024 worden als volgt verdeeld via kwalificatietoernooien:
Afrika: 2 quotaplaatsen - toernooi nader vast te stellen (nader te bepalen).
Noord-, Midden-Amerika en het Caribisch gebied: 1 quotaplaats bepaald via het Women's Concacaf Championship in Mexico (4 tot 18 juli 2022): VS. Canada verloor de CONCACAF-finale en heeft daarom volgend jaar een play-off met Jamaica om een ​​plek in Parijs 2024 te boeken.
Zuid-Amerika: 2 quotaplaatsen - Copa America femenina. Brazilië en Colombia
Azië: 2 quotaplaatsen - toernooi nader vast te stellen.
Europa : 2 quotaplaatsen - UEFA Women's Nations League (herfst 2023 - lente 2024). De twee finalisten verdienen een quotum.
Oceanië: 1 quotaplaats - toernooi nader vast te stellen.
Gastland (Frankrijk): 1 quotaplaats.

Heren
De 16 quotaplaatsen voor de herenvoetbalcompetitie van de Spelen van Parijs 2024 worden als volgt verdeeld via kwalificatietoernooien:
Afrika: 3,5 quotaplaatsen (een 4e plaats kan worden behaald via play-offwedstrijd tegen een Aziatisch NOC) - toernooi nader vast te stellen.
Noord-, Midden-Amerika en het Caribisch gebied: 2 quotaplaatsen gedefinieerd via het Concacaf Under 20 Championship in Honduras (18 juni en 4 juli 2022): VS en Dominicaanse Republiek.
Zuid-Amerika: 2 quotaplaatsen - toernooi nader vast te stellen.
Azië: 3,5 quotaplaatsen (een 4e plaats kan worden behaald via play-offwedstrijd tegen een Afrikaans NOC) - toernooi nader vast te stellen.
Europa: 3 quotaplaatsen - toernooi nader vast te stellen.
Oceanië: 1 quotaplaats - toernooi nader vast te stellen.
Gastland (Frankrijk): 1 quotaplaats.
SimonV
6 maanden geleden