Vraag over paardensport/dressuur: Hoe laat ik een paard tijdens piaffe/passage linksachter evenveel aantreden als rechtsachter?

Met trainer erbij is alles geen probleem (begeleiding met lange zweep), maar zonder trainer vertikt hij het. Paard smokkelt en 'sleept' dan met zijn linkerachterbeen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

oei dat is idd lastig te zeggen want je hebt het hier niet over een gang die veel van het paard vergt. helaas weet ik niet of je dit aan het trainen bent, of dat dit probleem 'ineens' is ontstaan, maar ga uit van het eerste. persoonlijk zou ik de #perfecte# piaffe even vergeten. als de passage niet goed gaat, is een perfecte piaffe niet haalbaar omdat het paard hier een nóg grotere opwaartse stuwkracht moet tonen waarbij de achterhand nog meer moet dragen. zoals er al gezegd is doet het paard dit niet expres, dus zou je eigenlijk stapjes terug moeten gaan denken om te kijken wat er nu precies nodig is voor de passage. -oefen de kuithulpen zodat het mogelijk is om het paard met de linkerkuit het betreffende been ook onder kan laten treden. -heeft het paard voldoende bespiering in de achterhand en is deze soepel genoeg? het gaat hier om draagkracht :) -hoe gaan de zijgangen? (renvers, schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren) de travers rechtsom en de renvers linksom te oefenen moet het paard zijn linkerachterbeen gebruiken, als binnenbeen én buitenbeen (laat het niet over de schouder weglopen) wijken voor de kuit in passage kan een goede oefening zijn. lukt dit nog niet, oefen dan vanuit schouderbinnenwaarts naar renvers, schouderbinnenwaarts, en weer travers op beide handen. hierbij MOET het paard zijn linkerachterbeen wel gebruiken. (goede oefening ook voor het balans, soepelheid, reageren op hulpen vooral de kuit dus) -hoe is het met de aanleuning? draagt het paard zichzelf zodat de achterhand onder kan treden en de voorhand voldoende op kan richten? -hoe is het met de zit, hulpen, houding, contact het het paard? heb je de juiste zit (belangrijk bij oa de schwung bij deze gangen, nageeflijkheid en ontspanning bieden met de teugels) hoe dan ook, enkel met een zweep krijg je de achterhand er niet volledig bij. het moet vanuit het paard zelf komen. veel oefenen dus en perfectie nog even vergeten, dit komt later. -veel zijgangen en wendingen in passage -vaak vanuit passage naar piaffe en weer terug voor de draagkracht en de stuwkracht (het linkerachterbeentje :) een perfecte piaffe of passage niet even in een paar maandjes doet, ook niet in een jaartje. dus oefenen, oefenen, en nog eens oefenen. gaat het niet perfect is dat geen ramp er zijn veel dingen nodig voor je deze gangen als resultaat hebt. sla je een stukje over dan werkt het niet. (had ik al gezegd dat je moet oefenen?) :) veel succes!

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=85VzSzuXdhM...

Dat valt voor ons hier niet te zeggen. Er kunnen zoveel redenen zijn: foute hulpen van jou kant, paard begrijpt het niet, is onzeker zonder de begeleiding van zweep, vind het niet prettig op die manier te lopen, gebrek aan respect tegen over jou of heeft problemen met de benen waardoor ze het niet graag doet maar onder druk van zweep zich toch er doorheen zet. Zo kan ik nog duizend redenen op noemen waarom het niet lukt, maar zonder jou en je paard te zien is het onmogelijk goed advies te geven, sorry. Vraag je instructeur om hulp ( oefen het eens zonder begeleiding van de lange zweep!!!!) Of als dat echt niet kan om wat voor reden dan ook misschien hier een link naar een youtube filmpje dat je laat maken door iemand als je aan het rijden bent? Ik beloof niet dat we er dan wel wat mee kunnen, op zo'n filmpje zie je veel minder dan in het echt uiteraard, maar we komen dan in elk geval verder dan nu! Onthoud 1 ding: een paard doet NOOIT iets wel of niet puur om jou te pesten! Er moet een oorzaak zijn. Pak de oorzaak aan, ipv het paard te straffen voor het gevolg (=dat hij zijn linkerachterbeen niet meeneemt)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100