Vraag over paardensport/dressuur: Hoe laat ik een paard tijdens piaffe/passage linksachter evenveel aantreden als rechtsachter?

Met trainer erbij is alles geen probleem (begeleiding met lange zweep), maar zonder trainer vertikt hij het. Paard smokkelt en 'sleept' dan met zijn linkerachterbeen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Het beste antwoord

oei dat is idd lastig te zeggen want je hebt het hier niet over een gang die veel van het paard vergt.

helaas weet ik niet of je dit aan het trainen bent, of dat dit probleem 'ineens' is ontstaan, maar ga uit van het eerste.

persoonlijk zou ik de #perfecte# piaffe even vergeten. als de passage niet goed gaat, is een perfecte piaffe niet haalbaar omdat het paard hier een nóg grotere opwaartse stuwkracht moet tonen waarbij de achterhand nog meer moet dragen.

zoals er al gezegd is doet het paard dit niet expres, dus zou je eigenlijk stapjes terug moeten gaan denken om te kijken wat er nu precies nodig is voor de passage.

-oefen de kuithulpen zodat het mogelijk is om het paard met de linkerkuit het betreffende been ook onder kan laten treden.
-heeft het paard voldoende bespiering in de achterhand en is deze soepel genoeg? het gaat hier om draagkracht :)
-hoe gaan de zijgangen? (renvers, schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren)
de travers rechtsom en de renvers linksom te oefenen moet het paard zijn linkerachterbeen gebruiken, als binnenbeen én buitenbeen (laat het niet over de schouder weglopen)
wijken voor de kuit in passage kan een goede oefening zijn. lukt dit nog niet, oefen dan vanuit schouderbinnenwaarts naar renvers, schouderbinnenwaarts, en weer travers op beide handen. hierbij MOET het paard zijn linkerachterbeen wel gebruiken. (goede oefening ook voor het balans, soepelheid, reageren op hulpen vooral de kuit dus)
-hoe is het met de aanleuning? draagt het paard zichzelf zodat de achterhand onder kan treden en de voorhand voldoende op kan richten?
-hoe is het met de zit, hulpen, houding, contact het het paard? heb je de juiste zit (belangrijk bij oa de schwung bij deze gangen, nageeflijkheid en ontspanning bieden met de teugels)

hoe dan ook, enkel met een zweep krijg je de achterhand er niet volledig bij. het moet vanuit het paard zelf komen.

veel oefenen dus en perfectie nog even vergeten, dit komt later.
-veel zijgangen en wendingen in passage
-vaak vanuit passage naar piaffe en weer terug voor de draagkracht en de stuwkracht (het linkerachterbeentje :)

een perfecte piaffe of passage niet even in een paar maandjes doet, ook niet in een jaartje. dus oefenen, oefenen, en nog eens oefenen. gaat het niet perfect is dat geen ramp er zijn veel dingen nodig voor je deze gangen als resultaat hebt. sla je een stukje over dan werkt het niet. (had ik al gezegd dat je moet oefenen?) :)

veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenminste een hele andere verhelderende benadering dan die ik vanuit mijn omgeving te horen krijg. Dank je wel. Het kan overal aan liggen. Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

Dat valt voor ons hier niet te zeggen. Er kunnen zoveel redenen zijn: foute hulpen van jou kant, paard begrijpt het niet, is onzeker zonder de begeleiding van zweep, vind het niet prettig op die manier te lopen, gebrek aan respect tegen over jou of heeft problemen met de benen waardoor ze het niet graag doet maar onder druk van zweep zich toch er doorheen zet. Zo kan ik nog duizend redenen op noemen waarom het niet lukt, maar zonder jou en je paard te zien is het onmogelijk goed advies te geven, sorry. Vraag je instructeur om hulp ( oefen het eens zonder begeleiding van de lange zweep!!!!) Of als dat echt niet kan om wat voor reden dan ook misschien hier een link naar een youtube filmpje dat je laat maken door iemand als je aan het rijden bent? Ik beloof niet dat we er dan wel wat mee kunnen, op zo'n filmpje zie je veel minder dan in het echt uiteraard, maar we komen dan in elk geval verder dan nu!

Onthoud 1 ding: een paard doet NOOIT iets wel of niet puur om jou te pesten! Er moet een oorzaak zijn. Pak de oorzaak aan, ipv het paard te straffen voor het gevolg (=dat hij zijn linkerachterbeen niet meeneemt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor je antwoord. Het kan idd een gebrek aan respect zijn. Ik denk dat zelf ook. Dit is ook wat de trainer denkt, want het paard heeft het zeker wel in huis. Ik heb bewust deze vraag hier op GV gesteld omdat ik juist benieuwd ben naar meningen van buitenstaanders. In het kleine dressuurwereldje hebben ze hun meningen allemaal wel klaar. Maar als je vraagt; stap er zelf eens op en probeer het eens, geven ze niet thuis.
Nogmaals dank voor je antwoord, ik heb er veel aan. Misschien idd een filmpje maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je er wat aan hebt! Daar ben ik blij om!
Ja, die wereld is idd heel klein, slim om je vraag aan een breeder publiek te stellen hier op GV. Ik moet dan wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik niks met de wedstrijdsport heb. Ik vind er veel te veel dwang door ruiter naar paard in voorkomen (niet bij allemaal! Maar het gebeurt er wel veel!), dubbele bitten, getrek in die monden, paard krijgt alleen waardering als het perfect loopt en als het een paar maandjes een blessure heeft, notabene door het vele trainen, wordt het verkocht want het brengt zijn geld niet op en er zijn nog tig andere paarden waarmee je hoger kunt komen in de sport...Ik ken de wereld, heb er zelf tot op zekere hoogte in meegedaan, maar ben hem helemaal zat ;-) Ik werk nu al paar jaar op basis van vertrouwen, zonder dwangmiddelen en vanuit wederzijds respect. Van het paard naar mij, maar zeker ook andersom! En ik moet zeggen dat deze paar jaar op deze manier werken mij meer voldoening hebben gegeven dan al die jaren van competitie bij elkaar ;-) Maar dat beinvloed wel mijn manier van antwoorden hier op GV. Ik weet dat er geen een methode zaligmakend is, en dat echt niet alles en iedereen in de wedstrijdsport het om het winnen gaat, maar toch geef ik, net als iedereen op GV antwoord vanuit een eigen achtergrond die mijn denken beinvloed, hoe objectief ik ook probeer te zijn ;-)
Rieneke1
12 jaar geleden
plus voor je laatste zin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi mooie reactie idd het laatste stukje. maar het gaat idd niet altijd op. als je #goed# rijdt is er in de dressuur geen enkele dwang. om de reden dat je hier niets mee bereikt. een paard dat volledig kan ontspannen, daar kan je mee werken. afdwingen werkt dus niet (ook niet met stang en strens, of bijzetteugels) ook dressuur heeft als basis respect en vertrouwen. trekken aan de teugels daar wordt een paard hard van in zijn mond zoals je weet. dat is helemaal funest voor de dressuur. een paard wat ver is gebracht gaat niet zomaar van de hand door een blessure (met welke oorzaak ook) daar zijn de paarden te kostbaar voor, er zit veel te veel tijd en energie in ook. concurrentie van de ruiters onderling.....daar kreeg ik wel het gebrek van!!!! dat is mijn persoonlijke meningkje en ervaring. (en ben heel benieuwd hoe de beauty op je avatar eruit ziet in zomervacht, wat een chique koppie en mooi nekje!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje, nee ik weet heus echt dat ook de meeste dressuurruiters werken vanuit een basis van vertrouwen hoor ^_^
Maar ik heb het te vaak zien mis gaan om er nog helemaal in te geloven, ben ik bang. Vaak is de top het probleem niet, die weten wat ze doen en hoe ze er gekomen zijn. De weg náár de top is waar het vaak mis gaat, is mijn ervaring. Ik heb heel veel verwende rijkeluis kindjes gezien die een nieuwe pony/paard kregen omdat de vorige 'het niet deed', alsof het een goedkope fiets was waar de ketting van af lag en de band van lek was...Ik mag hopen en geloven dat dit soort mensen nooit hoog zal komen...Maar ondertussen verprutsen ze wel al die goede paardjes met de vreselijkste hulpmiddelen, in plaats van eens goed rijles te nemen... (Het zal ook wel schelen dat ik zelf vlak bij een 'kakdorp' woon hoor, daar gaat alles om status en geld....Vreselijk) Wat betekent 'Daar kreeg ik wel het gebrek van'? :$
Sorry ;-) En hoe die beauty er uit ziet in zomervacht?...SEXY! ;-)
Ik zal binnenkort eens mijn avatar naar een zomerfoto updaten, dan zult ge het zien ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA sexy in de zomervacht! :) gebrek krijgen.... niet goed kunnen tegen de strijd onderling van verwende kindjes, de afgunst en jaloezie, de concurrentie. voelde me hier nooit fijn bij.
en de ouders ook van dit volk net zo. die doen een hele grote duit in het zakje. (kan ook makkelijk, of een eigen zaak, of gewoon heel vermogend) niets mis mee, maar ze voelen zich alleen meteen beter dan een ander. je kent ze dus die mensen.... ze kopen een pony voor hun oogappeltje, startgerechtigd dbbl Z en brengen het niet verder dan de L2.
paardjes zijn verder dan de ruiter dus gaan weer van de hand.
ze denken.... dáár is de top en hier ga ik naartoe, hoe maakt me niet uit, maar komen zal ik daar! Haha ik was geschokt doe ik dit merkte voor het eerst.
stel je voor.... 11 jarig eucatje vanuit een veel te gewoon 'gezin' van een arbeider. met een eerste eigen pony. schimmeltje van 6 die zo suf stond te kijken van bv cavilatties... (WTF ligt dáár nou op de grond? wat moet ik hiermee? wat verwacht je van me?)
een trailer hadden we niet (zelfs geen trekhaak aan de auto :) dus de wedstrijden waar ik heenging met deze pony waren en maar een paar, en dan gewoon onder het zadel in de regio.
tot grote ergernis van de verwende kinderen schopte ik het in 3 jaar best ver. 2 keer clubkampioen, viel elke keer in de prijzen op wedstrijden, de mensen herkende me op wedstrijden, en mocht zelfs uitkomen met de pony op galoppade en levade waar ik ook nog in de prijzen viel.
en dat met een boerenknol zonder papieren zoals men het noemde. dit triggerde ECHT tot afgunst. mijn pony stond ook bij een boer, dat was natuurlijk ook heel erg fout maar door de prestaties werden de verwaande mensen ineens toch vriendelijk (ik dacht....zout nu ook maar op dus liet ze links liggen) dus die top? welke top. bepaalde met de E pony en paarden hierna mijn eigen top, de weg erheen kende geen spoed want had geen drang om de top te bereiken. :)
geen verzameling hulpteugels, geen dwang, niets forceren, geen verzameling bitjes en dure zadels....
alles gewoon op zijn euca's. :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, zo hoor ik het dus graag, zoals jij dat deed ^_^
Dát is de goede weg :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor jou en mij wel, maar geef ze niet graag de kost die het anders doen :)