Kan een (voetbal)scheidsrechter een gegeven gele kaart nog omzetten naar een rode kaart?

Bij de laatste wedstrijd van het NL elftal, werd een van de spelers flink onderuit gehaald door de tegenstander. Deze kreeg daar direct geel voor, nog voordat de scheidsrechter goed en wel wist wat er met de getackelde speler aan de hand was. Die moest na een aantal minuten op een brancard worden afgevoerd. Naar mijn bescheiden mening had de scheids er rood voor moeten / kunnen geven. Maar, mág een scheidsrechter zijn reeds gegeven gele kaart dan nog "omzetten"?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat mag zeker! Inmiddels staat de scheidsrechter met een oortje ook in contact met zijn assistentes. Die kunnen hem dan helpen als die een verkeerde beslissing neemt. De regel voor de scheidsrechter hierbij luidt: "zolang het spel nog niet is hervat, of er gefloten is voor de rust of het einde van de wedstrijd mag de scheidsrechter terugkomen op zijn beslissing." Dit gebeurt namelijk nog wel eens in het voetbal. Ik heb bij bronnen een filmpje toegevoegd waar een Duitse scheidsrechter eerst fluit voor een penalty, maar na het horen van zijn assistent toch een doeltrap geeft. Ook in Nederland is het wel eens voorgekomen, eveneens met penalty's als met kaarten. Ik kon daar alleen niet zo snel een goed voorbeeld van vinden.

Bronnen:
https://www.youtube.com/watch?v=tHeLXd40OpM

Dit kan voorkomen, maar dan moet zoiets binnen enkele tellen na de kaart gebeuren, bijvoorbeeld als de scheidsrechter merkt dat hij een verkeerde speler een kaart geeft, of wanneer de assistent aangeeft dat hij gezien heeft dat het zeker rood is. In de praktijk gebeurt dit vrijwel nooit, wanneer een scheidsrechter reeds geel heeft gegeven, zal dit niet meer worden omgezet. Voor de duidelijkheid: later in de wedstrijd / na de wedstrijd kan dit niet meer worden gewijzigd, hoogstens binnen enkele seconden na het moment zelf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100