Vrouwelijke topsporters, hoe zit het met de menstruatie?

Als vrouwelijke topsporters een grote prestatie moeten leveren, bijvoorbeeld meedoen aan de olympische spelen, is het dan erg om ongesteld te zijn?
Kan het dat de prestatie door de menstruatie slechter is?
En gebruiken ze daarom bijvoorbeeld de pil, zodat ze niet ongesteld zijn wanneer ze grote prestaties moeten leveren?

Bedankt alvast voor het antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Las net dat de menstruatie vaak uitblijft bij vrouwen die topsport verrichten.
Kimath
12 jaar geleden
Kan best kloppen. Die zijn zo afgetraind, dat de menstruatie stopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja goeie vraag!
Nou zelf doe ik aan turnen, maar daar bak ik altijd weinig van als ik ongesteld ben, moet er niet aan denken om dan een radslag of zo te maken.

Het beste antwoord

Ik heb Leontien van Moorsel wel eens in een interview op TV horen zeggen dat ze juist liever fietste voor een baanrecord (of persoonlijkrecord, wedstrijd etc) als ze ongesteld was. Zij zei namelijk dat je tijdens de menstruatie meer pijn kan verdragen en dus sneller en beter sport (in haar geval dus fietsen) omdat je verder door de pijn heen gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leontien had dat vroeger idd. Van lange afstandloopsters en turnsers is ook bekend dat ze niet of heel wijnig menstrueren

Toegevoegd na 56 seconden:
Leontien had dat vroeger idd. Van lange afstandloopsters en turnsers is ook bekend dat ze niet of heel weinig menstrueren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Hoe komt dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik gehoort heb , is dat het met het vetgehalte in je lichaam te maken heeft. Als dit te laag word denkt het lichaam dat er je weinig voedsel is om te overleven, en spaart zo alle voedingstoffen op. en stoopt ook met de productie van het baarmoederslijmvlies. Waarscheinlijk "denkt"het lichaam waarom voorbereiden voor een kindje als er geen eten is....
Je hebt idd dus uitzondering als leontien. Maar, ik denk dat de meeste topsporters in dat geval gewoon de pil doorslikken als ze een heel belangrijke wedstrijd hebben