Hoe werkt dat nieuwe puntensysteem nu voor de tour de france groene/bolletjes trui? En wat is er zo anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Voortaan is er per etappe nog maar één tussensprint, waar de eerste vijftien rijders punten toegekend krijgen. Tot en met afgelopen jaar kreeg alleen de top drie punten, maar toen werden er per rit wel meer tussensprints gepasseerd.

Ook het bergklassement is onder handen genomen. Voor een col uit de hoogste en eerste categorie krijgen nu de zes eerste renners die passeren punten. Op bergen uit de tweede, derde en vierde categorie scoort respectievelijk alleen de top vier, twee en één punten. Daartegenover staat dat bij de vier etappes met finish bergop dubbele punten worden uitgekeerd.