Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een goed cardio schema zonder naar de sportschool te hoeven gaan?

Gewoon een opbouwend schema om een betere conditie te krijgen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als je een smartphone hebt kan je Get Running downloaden. Als je hem hebt afgerond kan je een half uur achter mekaar hardlopen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Heel simpel.

Alles waar je nu de roltrap en/of de lift voor gebruikt, doe je voortaan gewoon zonder die hulpmiddelen over de trap.

Traplopen is waarschijnlijk één van de beste cardio oefeningen die je maar kunt doen. Zie het als een interval training. Even die trap op rennen, en even buiten adem geraken. Indien je gezondheid verder redelijk okee is, is dat de beste oefening die er bestaat.

En fietsen, vooral met tegenwind, is perfect!!

Auto/brommer laten staan dus, en fietsen!

Stevig wandelen, ook heel goed.
Tip: koop een stappenteller. Kost bijna niks, en je kunt er je wandelingen mee bijhouden. Dus hoelang je over een bepaalde afstand gedaan hebt en zo. Dat motiveert je om te proberen om de zelfde wandeling volgende keer in korter tijdstip te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt ook een beetje af van je mogelijkheden.
Fiets je veel?
Heb je een hometrainer, een crosstrainer of iets dergelijks?

Hieronder vind je een voorbeeld van een cardio schema met als voornaamste doel: Vetverbranding.
Bekijk eerst het artikel 'train met de juiste intensiteit' en bepaal je eigen doelhartslag. Je doelhartslag ligt op ongeveer 65% van je maximale hartslag (220 - min je leeftijd). Voor een persoon van 30 jaar komt dit neer op een hartslag van ongeveer 130 slagen per minuut.
Het is belangrijk om op de juiste intensiteit te trainen, ten eerste verbrand je op deze manier meer vet en ten tweede houd je het een stuk langer vol.

http://www.acti-vita.nl/cardio-schemas/vetverbranding-voor-beginners.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Plusje, maar wel met een toevoeging cq kanttekening. Vraagsteller vraagt om een betere conditie, niet persé om vetverbranding. De doelhartslag voor conditieverbetering is anders dan de doelhartslag voor vetverbranding. Datzelfde geldt voor de duur van de training. Voor vetverbranding moet je je (als ik me goed herinner - dit weet ik niet zeker, want vetverbranding is nooit mijn doel geweest) concentreren op het langdurig uitvoeren van een oefening. Een kwartiertje heeft weinig zin. Voor conditieverbetering daarentegen is het wel degelijk zinvol af en toe een korte training te doen. Oh ja, de maximale hartslag is 220 min leeftijd voor mannen, en 210 min leeftijd voor vrouwen. Maar die formule is heel ruw, de werkelijkheid verschilt van persoon tot persoon. Je zou een inspanningstest moeten doen om je omslagpunt en je maximum te bepalen. (Volgens mijn hartslagmeter ben ik tien jaar jonger dan volgens mijn ouders.)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding