Wat zijn de kosten (aan elektriciteit) om het dak van de arena te openen of te sluiten?

Ik heb eens opgevangen dat het openen/sluiten van het dak van de arena enorm veel geld kost aan elektriciteit. Ik kan dit echter nergens meer vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
20.2K

Het beste antwoord

Ik weet uit heel goede bron dat openen en of dicht gaan v/h Arenadak tienduizenden euro's kost !
Het duurt minstens een half uur tot'n uur voordat het dak dicht of open is weet ik uit eigen waarneming !
Zou't sneller gaan dan zit heel groot deel van Amsterdam zonder stroom !
Bij concerten word tegenwoordig de daktrusten gebruikt om al het licht en fraais eraan op te hangen !
Ze beginnen dan met het dak open te riggen (motor ophangpunten en de kettingen van deze op de juiste locaties in overeenstemming met het lichtplan op te hangen)
Tegen de tijd dat alle punten gedaan zijn is het dak dicht en kan en mag dan ook niet meer open ivm. met de maximale last : het dak is immers het sterkst als 't dicht is!
Ook hebben de concerten eigen stroomvoorziening (2 trucks met aggregraattrailers {1 word gebruikt ander = reserve) juist vanwege het immense stroomverbruik wat geen enkel lokaal net trekt !
Op zo'n avond word er net zoveel verbruikt als 'n dorp van 20000 bewoners in een heel jaar doet !
Heb 'n X meegemaakt dat Rod Stewart in de Ahoy met dezelfde set als Rod had gebruikt in Wembley halverwege zonder stroom kwam ..
Zijn management was vergeten extra stroom te regelen en de boel trok teveel voor de huisinstallatie v/d Ahoy!
Is het dak dicht in de Arena dan is het vaak godsgruwelijk benauwd en klef daar !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

'Het dak trekt tijdens het sluiten ongeveer 35 kilowattuur stroom. Afhankelijk van de stroomprijs kost dat een gulden of zeven.'

Ik heb een oud artikel gevonden uit de volkskrant, maar deze is uit 1996.
Maar het geeft in ieder geval een indicatie.

Zie bron voor het artikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is je vraag nu precies?
(Als het geen echte vraag is, kan hij worden weggehaald)

Je opmerking is getrapt. Je hebt het over de kosten, en over stroom. Dat zijn twee verschillende dingen.
De prijs van stroom hangt af van allerlei factoren, bijvoorbeeld van hoeveel een bedrijf per jaar afneemt, en ook van de piekstroom die gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het openen en sluiten kost enorm veel geld, máár dat zit meer in onderhoudskosten en afschrijving. Stroomkosten is daartegen minimaal