Een liesblessure kan diverse oorzaken hebben:

pijn in de lies is vaak een gevolg van overbelasting van spieren, pezen of peesaanhechtingen
een ontsteking is vaak het gevolg van kleine beschadigingen in spieren of pezen
een zware spierrekking
een verschil in beenlengte
een spierscheuringen. Deze moet meestal operatief worden behandeld
In de lies bevinden zich de aanhechtingen van de spieren die het bovenbeen bewegen. Aan de binnenkant hechten de spieren die het been naar binnen bewegen. Bij de aanhechting op het schaambeen kan overbelasting optreden. Rust tot de pijn geheel is verdwenen en conditie op peil houden zijn dan de belangrijkste behandelmethoden.

Als liesblessures niet verklaard kunnen worden uit onstekingsverschijnselen van spieren, pezen of peesaanhechtingen, moet je bedacht zijn op andere oorzaken; zoals slijtage van het heupgewricht, vermoeidheidsbreuk van de dijbeenhals of liesbreuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een liesblessure geeft aan in welke regio de klachten aanwezig zijn en zegt nog niets over welke structuur in het lichaam de klachten veroorzaakt. Heb je een spierscheur in je onderste buikspieren of aan de binnenzijde van je bovenbeen (adductoren)? Wellicht heb je wat aan de onderstaande bron.