Hoger springen..

Ik wil graag hoger springen (basketbal).
Maar ik weet niet wat ik dan moet trainen, het lijkt me belangrijk dat je genoeg kracht nodig hebt maar je moet in een korte tijd veel kracht uitoefenen dus je zou ook wel moeten trainen op explosie? Ook moet je stabiel zijn lijkt mij.. Ik weet dus niet helemaal goed wat en hoe ik moet trainen.
Is kracht genoeg?
Hoe train ik explosiviteit?
Zijn er nog meer dingen die je kan en moet trainen om hoger te springen?
Iemand leuke en goede oefeningen voor dit alles?

Als iemand een goed schema ofzo heeft is dat ook welkom :D

Toegevoegd na 1 uur:
ik ben 15, 1;83 , rond de 75kg, ben gewent om veel te sporten

ik ben dus nog maar 15, maar dat kan toch geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (5)

Op de grond een stok leggen (verticaal) en dan er links van staan en dan naar de rechterkant springen en weer terug op een snelle tempo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft je kracht niet te vergroten om hoger te springen, doe maar gewoon wat ik net heb opgenoemd en daarna 30/40 kikkersprongen ofzo.
En zoek is op YouTube 'How to jump higher' als je wil.
Ik las op internet iemand die zich hetzelfde afvroeg (http://www.9lives.be/forum/sport/335515-basketball-hoger-springen.html). Sterke spieren zorgt voor explosiviteit.
Manieren om die explosiviteit te verbeteren, zijn touwtje springen en je beenspieren versterken.
Touwtje springen kun je bijvoorbeeld elke dag doen, een paar minuten even in de tuin bijvoorbeeld.
Om je beenspieren te trainen, zijn er meerdere oefeningen. In dit filmpje hieronder worden enkele oefeningen voorgedaan, dit kun je minimaal 3 keer per week doen, en als je er tijd voor hebt elke dag.
In elk geval, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, kracht is heel belangrijk. In dit geval zou ik o.a. veel touwtje springen.

Niet minder belangrijk is gebruik van een goede coordinatie, zodat je sprong aan effectiviteit niet inboet door bijvoorbeeld een onzuivere afzet, of een afzet naast de loodlijn (in / van jouw eigen lijf) etc. Dit gevoel voor balans / correct gebruik maken van de loodlijn kan je oefenen door bijvoorbeeld vaak en lang op een been te gaan staan. En / of veel op een been springen, 5 x van rechts afzetten 5 x van links afzetten, 5 x van rechts afzetten etc.

Explosiviteit kan je o.a. trainen door veel te schakelen, d.w.z. al rennend zo nu en dan heel hevig voorwaarts inzetten en dan weer terugnemen, en veelvuldig herhalen. Tijdens dit rennen met veelvuldig 'schakelen' (qua tempo) af en toe ook een hindernissen springen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd!
Om je sprongkracht op te bouwen is het verstandig om de volgende oefeneningen te beoefenen:

- Ga op je tippen staan en weer terug zodat de hiel net de grond niet raakt;
- Spring op en neer tot je niet meer kan;
- Loop 5 minuten achterwaarts op je tenen;
- Ga gedurende 1 minuut en 20 seconden tegen de muur zitten, waarvan de laatste 20 seconden op de tippen;
- Oefen elke dag om zo hoog mogelijk te springen;
- Touwtjesspringen (2 voeten samen; enkel rechts; enkel links; rechts-links; 2 samen, 2 links, 2 rechts).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoek een filmpje op op u-tube over "de Masai",oorspronkelijk 'n stam in Kenia. Die springen heel hoog uit sta stand..bijzonder. Daar zit wel 'n techniek achter zou ik zeggen..kracht in de tenen kweken denk ik.