is dit een karper of een barbeel?

gistere 16/04/2011 ving ik deze vis met een blinkertje, maar nu weet ik niet meer zeker of is nou een barbeel is of een karper...
(zie foto)

Toegevoegd na 13 minuten:
ik heb er een 2e foto bij gezet (die vis is ook dunner), en dat is op zeker een barbeel, maar bij die dikke ben ik niet helemaal zeker.

Toegevoegd na 10 uur:
( hij heeft niet de blinker gepakt, de blinker is tegen de vis aan gekomen, zoals je op de foto ziet zat ie in z'n rugvin )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.8K

Het beste antwoord

Absoluut een Barbeel.
Barbelen hebben ook baarddraden en behoren tot de karperachtigen, maar zijn veel slanker, de rugvin is kort en hol ingesneden (bij een karper is de rugvin lang) en de anaalvin is bij een barbeel langer en ronder dan bij een karper.
De bek van een barbeel is onderstandig, bij een karper eindstandig.

En zo zijn er nog veel meer verschillen.
Als je nog eens twijfelt,

Je ziet het het makkelijkst aan de rugvin, en aan de bek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een karper met een blinker lijkt mij sterk.. Lijkt meer op een soort van snoekbaars.. Heel vreemd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zittoevallig net aan de vijver en lees jou vraag :-). Dit is een barbeel. Een karper heeft een veel ronder hoofd en lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziet er voor mij uit als een jonge karper...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is ook een jonge karper,kijk maar naar de uitsteeksels bij zijn bek, en vreemd om een karper te vangen met een blinker?? nee hoor, ik heb het nog veel vreemder gehad, ik ving een paling met een peillood
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
( hij heeft niet de blinker gepakt, de blinker is tegen de vis aan gekomen, zoals je op de foto ziet zat ie in z’n rugvin )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie het, toch een mooie vangst met een blinker
zo heb ik ook een keer een snoek gevangen, blinker zat in zijn oog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nog meer vissoorten met baarddraden, denk aan meerval (en barbeel :D)
Een barbeel. Een karper heeft een langere rugvin, een minder slanke vorm en een andere bek!

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb beide vissoorten gevangen en heb veel ervaring met het vissen op karper. Een barbeel is vrij zeldzaam in Nederland maar het is zeker niet onmogelijk om ze te vangen.

Kijk even rond op deze hyve: http://hengelsport.hyves.nl/

Daar hebben 100en mensen foto's geplaatst van karpers en ook een aantal barbelen!