Waarom kunnen voetbaltrainers en voetbalspelers niet gewoon ontslag nemen en daarna naar een andere club gaan?

Er moet altijd een afkoopsom betaald worden, waar is dit voor? Als werknemer kun je toch ontslag nemen wanneer je wil? Of heeft het iets met een concurrentiebeding te maken in het contract?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
7.2K

Het beste antwoord

Als werknemer kun je alleen maar ontslag nemen als er iets geregeld is met betrekking tot de opzegtermijn. Dus iedereen met een contract voor onbepaalde tijd kan gewoon zijn baan opzeggen met inachtneming van de afgesproken opzegtermijn.

Dit ligt anders bij contracten voor bepaalde tijd. Deze zijn afgesloten voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld 1, 2 of 3 jaar. De contracten eindigen van rechtswege. In veel gevallen is er in het tijdelijke contract ook een opzegmogelijkheid geregeld, met een bijbehorende opzegtermijn. Binnen het voetbal is de tussentijdse opzegtermijn er natuurlijk niet, want anders kan inderdaad een voetballer zomaar gratis en voor niets verkassen naar een andere club.

Als je dus (als werkgever (voetbalclub) of werknemer (de profvoetballer)) eerder wil vertrekken dan is afgesproken in je tijdelijke contract dan moet er een vergoeding betaald worden voor de ontbinding van het contract. Als een voetballer dus na een jaartje weg wil bij zijn club, maar een contract heeft getekend voor 3 jaar, dan zal de nieuwe club zijn contract moeten afkopen. De hoogte van de afkoopsom hangt af van het niveau van de speler en de lengte dat het contract nog duurt. Het is veel duurder om een speler over te nemen die nog 2 jaar onder contract staat dan dat je dezelfde speler zou overnemen met nog maar 6 maanden te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige antwoord waar ik op zat te wachten, helder en duidelijk!

Andere antwoorden (3)

Voor voetballer wordt door clubs veel geld betaald aan de club waarvan ze worden overgenomen. Transfer kosten deze kosten worden afgeschreven over een bepaalde periode en in die periode vastgelegd in contract kan een speler niet zo maar weg. Of een andere club moet genoeg betalen om deze kosten weer te dekken.
12 jaar geleden
Een voetballer tekent voor een bepaald aantal jaar bij een voetbalclub, de voetbalclub betaald salaris aan deze voetballer, en zal deze voetballer niet kwijt willen. Als een andere club geinteresseerd is in dezelfde voetballer kan die club de voetballer overkopen, dan zullen ze het contract van de voetballer over moeten kopen, de voetballer kan niet zomaar onder zijn contract uit, aangezien hij voor een bepaald aantal jaar getekend heeft. Andersom is ook het geval, als een voetballer voor een bepaald aantal jaar tekent, en de club wil de voetballer niet meer, en ook voor overnames is hij niet interessant, zullen ze toch de rest van de duur van het contract salaris aan de voetballer moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De speler heeft nog een verbintenis (=contract) met de club, daarom wordt er een afkoopsom betaalt.
Als de speler niet meer onder contract staat, moet deze som niet betaaldt worden.