Hoe kan je een paard in galop laten gaan zonder er op te zitten en longeerlijn?

Geef je antwoord pleas.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Het beste antwoord

Een paard heeft drie 'cirkels'. Een voor cirkel, van hoofd tot schoft ongeveer, een midden cirkel het gebied van de schot, en een achter cirkel, ongeveer vanaf de helft van de rug van het paard tot zijn staart. Wanneer jij naast je paard staat, sta je altijd ter hoogte van 1 van deze cirkels.

Doormiddel van deze cirkels wordt een paard in het wild ook bij de kudde gehouden. Mocht het paard moeten doorlopen, gaat de hengst ter hoogte van de achterste cirkel staan. Wil hij het paard remmen, doet hij dat door het paard ter hoogte van de voorste cirkel te benaderen.
Jij neemt nu de drijvende rol van de hengst over (die is ánders dan de leidende rol van de leidende merrie!).

Laat het paard in een kraal of afgezet stuk van de bak los lopen. Als jij ter hoogte van zijn achterste cirkel loopt, moet hij versnellen, om hem te remmen stap je snel en kordaat naar de voorste cirkel, en als hij het goede tempo heeft blijf je ter hoogte van de schoft (iets daar achter). Met gebruik van een leadrope kun je het paard precies vertellen wat je wil. ECHTER KUN JE DIT NIET VAN PAPIER OF UIT BOEKEN LEREN!!! Het klinkt misschien nog niet zo moeilijk, maar het vraagt een hoop oefening voor je goed weet hoe je op welk gedrag moet reageren. Zorg dat je in elk geval de eerste keer iemand bij je hebt, die ervaring heeft hiermee en je tips kan geven hierover.

Als je het goed doet, loopt het paard uiteindelijk geheel vrijwillig achter je aan, waar je ook gaat of staat. Zal het voor je in galop gaan als jij dat met je lichaamshouding van hem vraagt, maar ook (en dat is misschien nog wel het belangrijkst) remmen als je dat wil. Je kunt hem volledig leiden, zonder dwang, zonder halster, touw, zweep of welk hulpmiddel dan ook. Het zal naast je mee rennen als jij gaat rennen, stoppen als jij stopt, zijn been op tillen als jij je been op tilt....wat je ook van hem vraagt, hij doet het met liefde :-) Elk paard kan dit, het zit immers in hun natuur (de 1 is er wel wat makkelijker vatbaar voor dan de ander), maar de persoon in kwestie moet het goed kunnen anders snapt het paard je natuurlijk niet :-)

Ik zou zeggen: zoek in je kennissenkring of op internet naar iemand in de buurt die je dit in real life kan uitleggen, niet via schrift. Als je meer wil weten hier over stuur me dan een berichtje via deze site, ik ken mensen door het hele land verspreid die hier ervaring mee hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het meteen oefenen

Andere antwoorden (4)

echt goed getrainde paarden kunnen op commando in galop gaan. Gaan wel de nodige trainingsuren inzitten, voordat je een paard zover hebt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Veel oefenen.
Ik gebruik hiervoor mijn stem, als ik er op zit en als ik aan het longeren ben. Als ik er op zit spoor ik dan extra aan en bij het longeren gebruik ik de longeerzweep. Na verloop van tijd (en dat is een lánge tijd) ben ik minder aan gaan sporen en zweep gaan gebruiken, en meer stem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nouw je moet heel erg veel oefenen
ik doe het als ik er op zit dan doe ik bijvoorbeeld klikken met mij mond en dan leert hij het en dan moet je het met de logeerlijn proberen en dan kun je het zonder dat doen
maar echt heel veel oefenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al vaker is gezegd: oefenen, oefenen, oefenen. Een paard is net een jong in kind wat opgroeit en door herhaling en uitleg leert. dat vraagt van jou dat je heel consequent moet zijn. D.w.z. dat je elke keer als hij draaft aan de longe, je hem met de zweep een beetje extra activeert waarbij je telkens hetzelfde commando geeft: dus bijvoorbeeld: Gaaaa-lop! En dat dan niet 33 x achter elkaar maar telkens op dezelfde manier, heel rustig herhalen en activeren met de zweep achter hem aan (niet slaan natuurlijk!) en met wat klikken met je tong. Overigens ben ik van mening dat dit soort werk met een paard niet goed valt uit te leggen op papier, aangezien ieder paard anders zal reageren en veel afhankelijk is van hoe oud/jong en ervaren het dier is. Zoek dus iemand met ervaring (sowieso verstandig als je met paarden om gaat en niet zo ervaren bent) die het je voor kan doen en kan uitleggen hoe je dient te reageren op de reacties die je paard geeft. Succes ermee.