Wanneer mag je vechten ?

İk zit zelf al een tijd op een vechtsport en heb in het verleden wel eens zinloosgeweld meegemaakt (niet gedaan natuurlijk) en ik ben erg benieuwd wanneer jullie vinden dat je iemand zou mogen aanraken in de vorm van geweld. İs dat al wanneer iemand je uitschelt als iemand je slaat of zelfs maar wanneer iemand je vuil aankijkt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
13.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het over zin loos geweld is er dan zin vol geweld??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand in elkaar slaan die je uitscheld of vuil aankijkt? Iemand die zulke dingen denkt zouden niet op vechtsport mogen.

Het beste antwoord

Leuk dat je op vechtsport zit. Iedereen heeft wel eens zinloosgeweld meegemaakt. Iedereen heeft ook weleens zomaar een klap gegeven, hard of zacht. Zo zitten mensen eenmaal in elkaar.

Je stelt ons persoonlijke vragen. Ik zal ze voor jou beantwoorden:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik veel van vechten houd. Zelf beoefen ik ook vechtsporten, en het is mijn grootste hobby. Ik zal iemand geen mep verkopen wanneer die mijn uitscheld. Wanneer een klasgenootje mij een stoot geeft, dan zal ik hem ook de hersens niet inslaan. Ik doe wel altijd wat terug, maar ik houd rekening met de aanvaller en de aanval. Wanneer ik bijvoorbeeld op straat zou lopen en word onverwachts aangevallen door twee onbekende mensen, dan zal ik mijzelf wel verdedigen met de meest pijnlijke technieken die ik geleerd heb. Wanneer iemand mij uitscheld of vuil aankijkt, ga ik niet gelijk slaan. Ik zou eerder zeggen: Hé, had je wat? Wanneer die mij dan aanvalt zal ik ook op een redelijke manier terugvechten.

Volgens de wet mag jij jezelf verdedigen. Gebruik wel gepast geweld. Stel iemand geeft jou een klap in jou maag. Je ziet dat hij zijn volgende klap gaat geven. In dat geval zou je hem een klap op zijn neus kunnen geven om het uit te schakelen. Ben je meer Judo,bjj,jj of bodybuilder achtig iets dan zou je hem kunnen vast grijpen, en neer smijten. Dat mag!

Stel jou aanvaller geeft jou een klap, en jij slaat diegene bijvoorbeeld zo hard tegen zijn slaap dat diegene sterft. Dat kom in een hele andere (nare) situatie terecht. Je kunt je er opzich wel aardig onderuit praten hier in Nederland, maar probeer het alsjeblieft te voorkomen.

Stel jou tegenstander heeft een dodelijk wapen bij zich dan mag je ook dodelijk geweld toepassen. Dus iemand staat bijvoorbeeld met een mes voor je, en jij kunt niet vandoor rennen. Ik weet technieken tegen mesaanvallen, maar niet iedereen kent die natuurlijk. In dat geval zou je best een flesje bier van de grond kunnen rapen en die naar zijn hoofd gooien. Dit mag!

Zelf een wapen op zak hebben om je te beschermen kan ook. Daar zijn wel strenge regels voor. Je mag alleen gebruiken bij noodweer. Ik raad het echt af een wapen op zat te hebben. Wanneer je bang bent voor geweld kan je beter een vechtsport of cursus doen, de sterkste wapen is jou lichaam zelf. Ben je het toch van plan raad ik je aan eerst deze site te lezen: http://www.adola.nl/adola/wapenwet.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wanneer je je in een levensbedreigende situatie bevindt, eerder niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag je eigen lijf en leden verdedigen. je mag echter pas over gaan tot geweld, als er geen andere mogelijkheid meer is. dus wanneer vluchten geen optie is. Bovendien moet je toegepaste geweld in verhouding staan met dat, waar je op reageert.

Als je geslagen wordt mag je bijv afweren en, als er nieuwe klappen dreigen aan te komen, mag je terugslaan. je mag echter niet iemand direct invalide of dood slaan. Doe je dit wel en staat het door jou toegepaste geweld totaal niet in verhouding met het geweld van de aanvaller, dan zul je je moeten verantwoorden voor de rechter. Het OM zal dan zeker tot vervolging overgaan. terecht ook.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als iemand jou uitscheld, hoe je hem/haar niet te slaan. Waarom? Als iemand je "vuil" aankijkt...zie ik ook de reden niet. Mensen die dat doen, zijn met zinloos geweld bezig ja.

Maar als iemand jóu aanraakt....in de vorm van slaan of duwen, mag je jezelf zeker wel verdedigen. Je hoeft je door niemand te laten slaan lijkt mij zo. Ik vind het persoonlijk al een aardig dreigement, wanneer iemand in de "aura" komt staan met negatieve energie, maar dan nog doet de pesoon je fysiek niets.

En het is geen kwestie van "mogen" vechten. Als iemand je aanraakt, heb je het recht jezelf te beschermen en verdedigen. Voor alle andere opties zie ik geen reden te gaan vechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jij word aangeraak mag je je verdedigen.
maar niet als je alleen word uitgescholden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je in een levensbedreigende situatie zit en als je zelf geslagen word mag je terug slaan