Mijn lichaam vraagt om nog vaker hard te gaan lopen, hoe komt dat?

Dit is mijn eerste week pas.

Weet jij het antwoord?

/2500

Misschien omdat je in een periode veel hebt hard gelopen en je lichaam er aan gewend is? Je kan ook als je het niet fijn vindt nog steeds doorgaan met hard lopen alleen steeds wat minder, ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag. Groetjes Kristina

Heb ooit wel eens gelezen dat door inspanningsporten je lichaam een bepaalde stof aanmaakt die min of meer 'verslavend' kan werken..... Misschien ff googlen op "verslaafd aan hardlopen" via de link kun je o.a. lezen: "Het zijn de endorfine, het komt vrij bij hardlopen bij inspanning, het geeft een lekker gevoel, je wordt euforisch…." loopze!

Dat komt omdat je lichaam bij hardlopen, de stof dopaminen, endorphinen en serotonine aanmaakt. Dit zijn neurotransmitters die de mens een goed gevoel geven. Ze komen ook vrij bij seksueel genot en verliefdheid enz. Het voelt heerlijk om in een 'flow' te lopen en te genieten van de rondsuizende neurotransmitters in je hoofd.

ik loop hard sinds februari, ik doe een interval training (start to run met evy) en loop om de dag. Daarvoor deed ik een periode weinig aan sport. Ik danste eerst altijd (jazzballet, buikdansen noem maar op) maar door een moeilijke periode kon ik het niet meer opbrengen om elke week allerlei extra verplichtingen te hebben. Ik heb eindelijk mijn sport gevonden, hardlopen. Ik kan gaan wanneer ik wil en hoef met niemand rekening te houden. Ik heb ook vaak dat ik liever vaker ga, dus elke dag in plaats van om de dag. Maar dat is echt heel slecht voor je spieren. Als je rent terwijl je nog niet goed getraind bent (en daarna ook) dan doe je micro schade aan je lichaam. Je lichaam doet er lang over deze schade te herstellen en zich te versterken op de volgende klappen. Want als je hardloopt vangen je benen (spieren en knieen enkels etc) klappen op van 3-5 keer je lichaamsgewicht. Als je je lichaam pauzes van op zijn minst een dag rust geeft (dus maandag rennen, dinsdag pauze, woensdag rennen) dan geef je je lichaam de ruimte te herstellen. Ga je vaker, dan is je lichaam nog niet hersteld en loop je dikke kans op een blessure. Daarnaast heeft je lichaam niet de tijd gehad zich te versterken en zal je op dat niveau blijven steken. Ik vind hardlopen ook heerlijk, tijdens en achteraf zoveel fijne gevoelens. Je lichaam (en geest) vragen waarschijnlijk om meer omdat er allerlei fijne hormonen vrij komen tijdens en na het hardlopen. Dat werkt een beetje verslavend. zolang je maar rustdagen inplant tussen het rennen kan je best vaker gaan (als je dat niet al deed). Let wel op je lichaam, als je pijntjes in je benen hebt die niet spierpijn zijn, let daar dan goed op. Als je tijdens het rennen pijn hebt, stop dan en neem een extra dag rust. Ook heel belangrijk, ren alleen op goede renschoenen. De kans op blessures is zo enorm groot op slechte schoenen dat je dan beter helemaal niet kan gaan. Een tipje waarmee je je spieren kan helpen te herstellen: eet en drink direct na het rennen iets goeds. Neem een lekker stukje fruit en drink een groot glas drinken. De stoffen hieruit worden direct gebruikt om je spieren te versterken. En no worries over de calorieen, je calorieverbranding is tot 10 uur na het rennen hoger dan normaal. :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100