Nee, wat je ook doet, het heeft geen effect op je groei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich stopt de groei bij turnen niet, ook niet als redelijk intensief gesport wordt.
Wel wil ik zonder wie dan ook te beschuldigen, diverse soorten hormonen die de aanmaak van spiermassa bevorderen een vroegtijdig sluiten van de groeischijven in de botten bewerkstelligen.
helaas werden er wel eens zogenaamde vitamineinjecties of -pillen gegeven die nandrolon of andere eiwitsparende hormonen bevatten.
Dan stopt dus de groei versneld.
Voor turnsters die klein zijn heeft dat een bepaald voordeel, salto's en andere wentelbewegingen zijn voor kleine (korte) mensen beter uit te voeren dan door lange(re) mensen.
nederlands beste turner die helaas veel persoonlijke problemen heeft (gehad) zou zijn immens grote kracht met langere armen onmogelijk uit kunnen voeren, als zijn armen ook maar iets langer waren, zou hij met gestrekte armen niet tussen de ringen kunnen hangen.
Je ziet dat zijn armen de kracht hebben van benen!
Dus is bij turnrn een geringere lengte vaak een voordeel.
Het remmen van de groei door (misbruik)medicatie is echter verboden en terecht.
Alleen bij mensen die te lang doorgroeien en (veel) langer worden dan 2 meter wordt met succes groeiremming toegepast.
Je lichaam echter kleine houden dan onder normale groeiomstandigheden lijkt me een verkeerde zaak.
Het zou me niet verbazen dat turners -niet zelden onwetend- stoffen krijgen toegediend die een voor turnen optimale lengte oplevert.
Als de broers en zussen van de turner beduidend langer zijn, zou een onderzoek gerechtvaardigd zijn.
Met nadruk wijs ik er op dat ik turners zelf NIET beschuldig van middelenmisbruik.
En nogmaals, door turnen op zich stopt je groei NIET.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de groeispurt die ons zoontje heeft gemaakt afgelopen jaar klopt dat niet.
Hij turnt 1 keer in de week en af en toe een wedstrijd dus niet extreem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het klopt niet dat van Turnen jou groei stopt.

Dat Turners gemiddeld klein zijn zegt niks over het stoppen van groeien. De meeste basketballers zijn heel lang. Je krijgt ook geen groeispurt van basketballen toch?

Kinderen hebben veel voedinsstoffen nodig om te kunnen groeien. Wanneer je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt groei je niet. Mensen die veel intensief sporten hebben meer voedingsstoffen nodig. Dus als je intensief turnt, en je eet als een ''normaal'' persoon. Dan kom je voedingsstoffen te kort, en dat is niet goed voor je groei.

Blijf gezond eten, en zorg dat je veel voedingsstoffen binnen krijgt. Dan zul je verder geen groeiproblemen erkennen.