Welk bekerteam mag nu Europees gaan speeln?

De winnaar van de KNVb beker, plaats zich voor Europees voetbal. Als de winaar zich al reeds geplaats heeft daarvoor, komt de verliezend finalist ervoor in aanmerking. Dit was het afgelopen jaar het geval met Feyenoord.

Maar dit jaar zijn beide teams in de finale al verzekerd van Europees voetbal. FC Twente en Ajax, eindigen sowieso in de top 3, wat recht geeft op directe plaatsing voor Europees voetbal.

Welk team komt er nu in aanmerking?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (2)

In de huidige opzet wordt, als zowel de verliezend finalist als de winnaar van het toernooi bij de eerste 3 ploegen in de eredivisie zit, de Europa League plaats vergeven aan de nummer 4 of 5 van de eredivisie, die dan geen play-offs hoeft te spelen om de laatste Europa League-plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt die dan vergeven aan alleen de 4e , of ook de 5e plaats? De 4e plaats geeft momenteel recht op directe kwalificatie voor Europees voetbal, maar is dit standaard zo of komt die plek eigenlijk van de beker af? In andere woorden, stel FC Twente an Ajax eindigen in de top 3, zal de nummer 5 (in dit geval ADO) zich dan direct plaatsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laatste stelling klopt. Als je uitgaat van de huidige stand zijn dan in ieder geval verzekerd van Europees voetbal: PSV, Twente, Ajax, AZ en ADO. De club voor de 6e plek waar Nederland recht op heeft zal bepaald worden via de playoffs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat zou dan betekenen dat de nummer 9 van de ranglijst, ook mee gaat doen voor de playoffs? Playoffs bestaat immers uit 4 teams, de nummer 6, 7 , 8 en 9 dan in dit geval. Maar waarom praat men op TV dan altijd over die 8e plaats, die FC Utrecht MOET vasthouden, en die Feyenoord koste wat het kost MOET halen. Het zou toch al duidelijk zijn dat plaats 9 ook recht geeft op playoffs?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik het begrepen heb speelt dan toch ook de nummer 9 in de playoffs. Daar spelen altijd 4 teams in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet nu hoe het zit: Nederland heeft maar 5 plekken in Europa. En geen 6.
Dan gaan de nummers 1 t/m 3 Europa in. Omdat de KNVB beker door Ajax of Twente wordt gewonnen en deze in de top-3 eindigen, zal plaats 4 ook recht geven op rechtstreeks plaatsing. De playoffs gaan dan tussen de nummer 5 t/m 8.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Play-off#Eredivisie
Ajax en FC Twente eindigen vrijwel zeker in de top 3, en zijn dus verzekerd van Europees voetbal volgend seizoen. Normaliter, als de bekerwinnaar bijvoorbeeld een ploeg als De Graafschap is, is het zo:
De kampioen speelt CL, de nummer 2 speelt voorronde CL, de nummer 3 speelt Europa League, de nummers 4 t/m 7 spelen play-offs voor de tweede voorronde v/d Europa League en de winnaar (of verliezend finalist indien de winnaar in de top 7 eindigt) gaat ook de Europa League (EL) in.

Dit seizoen is het zo:

1. Kampioen; groepsfase CL
2. 3e voorronde CL
3. 3e voorronde EL
4. play-off ronde EL
5 t/m 8. Play-off voor 2e voorronde EL

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd:)