De geschiedenis van de ovalen vorm van een rugbybal heeft te maken met de rivaliteit tussen voetbal en rugby. Toen William Webb Ellis, de uitvinder van rugby, in 1823 de bal oppakte en achter een lijn op de grond drukte speelde hij een spel dat een combinatie was van voetbal en rugby. De spelregels waren toen nog niet bepaald. Vaak spraken de aanvoerders van beide teams voor de wedstrijd af met welke regels werd gespeeld. In de vorige eeuw had elke universiteit zijn eigen regels. In 1848 probeerden de universiteiten tot uniforme regelgeving te komen, maar elke universiteit wilde zijn regels tot de uniforme regels doordrukken. Pas op 26 januari 1871 werd een nieuwe poging ondernomen. Dertien rugbyverenigingen en drie schoolteams kwamen in het Pall Mall Hotel in Londen bijeen. Daar werden de sporten voetbal en rugby van elkaar onderscheiden. De eivorm van de bal was een resultaat van deze bijeenkomst. De bal is door deze vorm makkelijker te dragen, en het schoppen juist moeilijker. Daarom gebruiken voetballers een ronde bal.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is dan beter in de hand te houden en vast te pakkken etc.