Valt elke parachutist even snel?

Ik bedoel iemand weegt 50 kilo en de andere 90.
Vallen ze even snel? Hoe licht moet je dan zijn om eventueel langzamer te vallen?
En trouwens in zo'n ..eh...parachute simulator (zo'n kooi waarin je de vrije val kan simuleren)
Blaast de wind daarin bij elke persoon even hard?
Of wordt je vooraf gewogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Het beste antwoord

Het gewicht van iemand heeft geen invloed op je valsnelheid.

Een kogeltje van 1 kilo doet er even lang over om 5 meter te vallen, als een kogeltje die precies even groot is, maar die 500 kilo is.

Wat inderdaad er wel toe doet is de grootte van een persoon, iemand van 50 kilo zal wel over het algemeen kleiner zijn dan iemand van 90 kilo, dus is er dan minder luchtweerstand, en zo kan je dan bepalen wat sneller valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, massa doet er weinig aan toe als je van grote hoogte valt (nouja, ik bedoel dus 40 of 50 kilo heeft weinig verschil), wat er wél toe doet is de luchtweerstand. Iemand die 40 kilo zwaarder is heeft vast een forsere lichaam, echter het kan ook zijn dat die kort en dik is, hoe dan ook, ik ga ervan uit dat die dus groter is endus heeft die meer luchtweerstand en luchtwrijving. Dat vertraagt zijn versnelling en zijn valsnelheid. Het antwoord is dus dat een dikker persoon (uitgaande van een groter lichaam) minder snel valt, vanwege de luchtweerstand/-wrijving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je niet aangeeft of er met dezelfde parachute wordt gesprongen, kan deze vraag niet worden beantwoord.

Luchtweerstand is bepalend. Ik denk dat hierbij de luchtweerstand van de parachute bepalender is dan de luchtweerstand van de persoon die springt, anders zou namelijk de luchtweerstand van de persoon zelf genoeg zijn om zacht te landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet per definitie, een parachutist waarbij de parachute weigert zal beduidend sneller vallen dan een parachutist waarbij de parachute niet weigert.

maar goed,
de lucht bestaat uit luchtlagen, en luchtstromen, parachutes variëren van model en grote, de kleding kan weerstand bieden, het gewicht/omvang ook, manier van sturen maakt een heel groot verschil dus er zal dus altijd een verschil in zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 1e para zal bij het neerkomen ook een beduidend groter grondoppervlak in beslag nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, dat in ieder geval!!!
Heel veel mensen die hier reageren vergeten een belangrijke factor. Inderdaad: in een vacuüm doet massa er niet toe. Echter: Kracht = versnelling maal massa! Als er wél luchtweerstand is zal daardoor een persoon met een grotere massa meer kracht uitoefenen op de lucht en hierdoor minder luchtweerstand ondervinden en harder vallen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt inderdaad van veel factoren af, op een gegeven moment behaal je de maximum snelheid ... Als je langzamer wil vallen zal dat niet lukken door af te vallen, maar door bvb. speciale pakken te gebruiken, die bedoeld zijn om je richting te bepalen. (Ja, ze bestaan.)

Toegevoegd na 50 minuten:
Ok, toegegeven ... de foto is wat overdreven, maar een soort vleugels van textiel.