Is er een overkoepelend orgaan die bepaald wat een sport is of wat een spel is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Er is geen overkoepelend orgaan.
Sport is eigenlijk altijd een spel, hoewel de fysieke krachtmeting sporten (100m sprint) weinig spelelementen bevatten. Toch zijn er spelregels, zoals het startschot.
Een spel is niet altijd een sport. Pas wanneer er spelregels zijn, en meerdere spelers die zich eraan houden, en er een competitieaspect is, kun je een spel een sport noemen.
Als fysieke spellen bovengenoemde aspecten vertonen dan zijn het zeker sporten. Maar ook niet fysieke spellen worden sport genoemd, zoals de denksport schaken. Ook niet fysieke spellen met een hoge geluksfactor kun je sport noemen (kaartspellen, bordspellen) waarbij het er dan vooral om gaat of mensen dit serieus en in competitieverband spelen. Spellen die puur op geluk aan komen worden zelden in competitieverband gespeeld. Behendigheidsspellen als bijvoorbeeld videogames kun je dus ook sport noemen.
Het verschil tussen sport en overige spellen is voornamelijk de competitie. Zie ook de link naar wikipedia die dit uitgebreider beschrijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat bestaat niet. Het is ook niet nodig: sporten hebben vrijwel altijd een overkoepelende organisatie en verenigingen, en is er talent en bekwaamheid voor nodig, bij een spel is het meer een kwestie van geluk.

Toegevoegd na 33 seconden:
Met het laatste wil ik dus zeggen dat je ze gemakkelijk zelf uit elkaar kunt houden. Een sport is overigens wel altijd een spel, andersom niet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het spel Memorie is een eigenlijk een (top) Sport ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op basis van talent/bekwaamheid wel een beetje, maar er zijn verder geen verenigingen van bekend bij mij, en het is natuurlijk ook geluk hebben. Als je er met nog zo'n 16 kaarten 2 weet te pakken, lukt het je misschien wel het hele spel in een keer op te lossen (als je de regel hebt dat je na 1x goed nog een keer mag, anders gaat 't niet op). Dus toch geen topsport :P