Crosstrainer welke training is het meest optimaal?

Hiermee bedoel ik dan op welke intensiteit moet trainen om het optimale vetverbranding te bereiken?
Ik had ergens gelezen 60-70% intensiteit is het beste voor vetverbranding, klopt dat?

En op welk moment van de dag zou ik het dan het beste trainen, ochtend, avond dus voor ontbijt, na ontbijt, na avondmaaltijd of vlak voordat je gaat slapen.

En dit is dan cardio, MOET ik daarnaast ook nog krachttraining doen of zou het ook gewoon zo kunnen met alleen de crosstrainer?

Toegevoegd na 6 dagen:
Oke, nog iets toevoegen want echt heel nauwkeurig is mijn hartslag niet te bepalen, zonder een hartslagmeter bij te kopen.

Heeft iemand een indicatie van hoeveel wentelingen per minuut ik moet doen, bij een training van 20 min. Want toen ik bij de fitnessclub zat zeiden ze dat ik op de hometrainer rond de 60 rpm moest hebben en daar dan de weerstand op moest aanpassen. Is dit bij de crosstrainer ook zo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Klopt. de 70% niet overschrijden. Als je gevorderd bent maximaal 80. Op sport bij Curves waar je aan een mix van cardio èn van krachttraining werkt (elke vijf minuten afgewisseld), zegt men dat dat de beste combinatie is. Omdat alles zo aan bod komt. De ochtend is een mooie tijd. De werking houdt uren aan, dus aan het begin van de dag heb je het meeste effect. Niet direct na het ontbijt. Uurtje daarna.

Kijk met sporten is het simpel gezegd zo dat hoe meer energie jij er in steekt hoe meer jij dus callorieen verbrand en afvalt als jij die calorieen niet opnieuw naar binnen krijgt.die 70% is omdat veel mensen het niet vol kunnen houden om boven dat nivo voor langere tijd een oefening te kunnen doen.Als jij een gooede conditie hebt en dat wel kunt is het voor jou beter om op meer procent van je maximaal te bewegen.Je kunt alleen met je crosstrainer komen waar je wilt als je maar voldoende op het apperaat staat en intensief genoeg beweegt en je op je voeding let.het beste resultaat word over het algemeen bereikt in combinatie met krachttraining en in de regel is het resultaat van combinatie training ook meer blijvend.maar een beejte goede crosstrainer kun je ook lekker zwaar zetten Als je lekker warm getraind bent.dan heb je er ook een goede oefening aan.zelf train ik graag met de crosscountry trainer een heuvellandschapje lekker een paar keer zwaar omhoog gaan zo snel mogelijk en dan lekker easy peasy naar beneden hobbelen nadat ik een kwatiertje warm gelopen ben daarna koel ik langzaam een kwartiertje af dat vind ik een lekkere training als ik geen zin ik in krachttraining

Mijn advies is om eerst wat krachttraining te doen voor je cardio programma. Niet meteen, eerst 5 minuten opwarmen, ik zal je ook vertellen waarom het verstandig is om eerst krachttraining te doen. Je lichaam verbrand op 3 manieren energie, eerst verbrand je lichaam koolhydraten, daarna vetten en daarna spiermassa. Om in je vetverbrandingszone te komen is het dus raadzaam om eerst zoveel mogelijk koolhydraten te verbranden, dit gaat beter met wat krachttraining vooraf, de meeste koolhydraten zijn dan wel verbrand, laten we zeggen 20 tot 25 minuten. Daarna kun je lekker je gang gaan op de crosstrainer, je lichaam staat al in een soort van vetverbrandings stand en werkt dus efficiënter. Raadzaam is wel om voldoende eiwitten te eten, dit om spiermassa verlies te voorkomen. Je wilt je natuurlijk richten op het vet, niet op spiermassa verlies. Ik zal wel proberen om minimaal een half uur op de crosstrainer te staan, en dan eventueel uitbouwen naar 3 kwartier tot een uur. De theorie is inderdaad dat je met een matige intensiteit je vet aanspreekt als brandstof.

Als je het echt goed wilt doen, dan is het nog niet zo eenvoudig. Om opgeslagen lichaamsvet te verbranden moet je goed eten en veel trainen. Voor een optimaal resultaat bij directe vetverbranding is het belangrijk twee dingen te weten, nl: 1] Na 20 min. training begint het lichaam de vetreserves in grotere hoeveelheden aan te spreken. Dus na 20 min. tot einde training verlies je vet, mits 2] De hoogte van je hartslag juist is. Is je hartslag te laag, dan verlies je weinig/geen vet. Is je hartslag te hoog dan haalt het lichaam naast vet ook energie uit je spieren(eiwitten), met als gevolg verlies van spiermassa. Dus je moet een soort streefhartslag hebben. Dit kun je berekenen met de formule van Karvonen: ((maximale hartslag - rusthartslag) x intensiteitpercentage) + rusthartslag = streefhartslag voorbeeld: rusthartslag = 50 maximale hartslag = 175 (( 175 – 50 ) x 60% ) + 50 = 125 (( 175 – 50 ) x 70% ) + 50 = 137,5 Een ideale hartslagzone zou dan dus zijn afgerond tussen de 125 en 138 BPM. (beats per minute) Je kunt dus het beste trainen met een hartslagmeter. Die hoeven niet zo duur te zijn. Dan kun je je maximale hartslagfrequentie bepalen. Hier staat hoe dat gaat: http://www.goede-voeding.nl/vetverbranding.htm Maar ik zou zeggen: doe het gewoon!! Het tijdstip van de dag maakt niks uit. Je hebt zo'n ding in huis gehaald om lekker op je eigen tijd te kunnen trainen. Dus als je om te beginnen een half uur per dag doet en je kunt dat uitbouwen dan zul je zien dat het op den duur helpt. Helpt het niet dan kun je nog altijd met hartslag enzo aan de gang.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100