Dit kan door middel van systematische desensitisatie. Dat geldt overigens voor meer angsten.

Door op verschillende manieren geconfronteerd te worden met het object van de angst (in dit geval: kanovaren) in een hiërarchische vorm kan de angst worden verminderd. Bij het begin van de behandeling wordt men geconfronteerd met kanovaren in de minst-beangstigende vorm en aan het eind van de behandeling met de meest-beangstigende vorm. Tegelijk wordt de betrokkene geleerd zich bij deze confrontaties te (blijven) ontspannen.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Systematische_desensitisatie staat deze beschrijving en deze uitleg over de behandeling:

"Systematische desensitisatie (systematisch ongevoelig maken) is een vorm van gedragstherapie die wordt toegepast bij angststoornissen zoals een fobie."

"Door de cliënt telkens weer bloot te stellen aan het voorwerp van zijn angst terwijl men hem een aan angst tegengestelde emotie zoals ontspanning laat ervaren, tracht men de cliënt de fobie af te leren."

"Behandeling

Er wordt samen met de cliënt een angsthiërarchie opgesteld. Daarmee wordt een lijst aangeduid met alle angsten van gering tot heftig. Te denken valt aan een plastic spin als eerste onderwerp van de lijst, lopend tot een groot aantal vogelspinnen als besluit.Ontspanningsoefeningen: de cliënt leert en oefent een methode om zich, op het moment dat hij dat wenst, te ontspannen.Behandeling: terwijl de cliënt zich zo diep mogelijk ontspant, wordt hij geconfronteerd met de onderwerpen van de angsthiërarchie , te beginnen met het onderwerp dat de minste angst opwekt. Als het hem mogelijk is zich te ontspannen bij confrontatie met het ene onderwerp, neemt men het volgende en werkt zo systematisch de gehele lijst af."

Deze behandeling is m.i. het meest effectief wanneer de betrokkene hierbij wordt begeleid door een professional.