Is het bruggetje slecht voor je rug?

Is het maken van een bruggetje slecht voor je rug? Ik oefen thuis vaak het bruggetje en deed andere oefeningen om mijn rugspieren op te rekken. Vandaag op turnen waren ik en een paar andere in de pauze ook bezig met bruggetjes maken, en toen zei mijn trainer van turnen dat dat heel slecht voor je rug is. Aan de ene kant denk ik van hij heeft er verstand van, aan de andere kant wil ik gewoon graag leniger worden in mijn rug en mensen in het circus doen het toch ook allemaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2K

Het beste antwoord

ja want als je zeg maar je rug dan zo ver buigt knijp je eigenlijk de stukken kraakbeen in je rug kapot en daar krijg je later als je ouder bent last van want dan zit er geen kraakbeen meer tussen je botten en gaan de botten over elkaar heen zitten schuren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je lichaam is er niet voor gemaakt, laten we zo stellen.
Je kan naar voren buigen, bukken, uitstrekken en van links naar rechts een beetje buigen.
Maar andersom kan wel schadelijk zijn.
Niet direct, maar de wervels schuiven dusdanig zo dicht op elkaar dat het kraakbeen ertussen minder ruimte heeft.
Als je dit af en toe doet heeft het niet meteen gevolgend, maar doe je dit regelmatig kun je hier op latere leeftijd zeker last van ervaren.
Er zijn genoeg andere manieren om leniger te worden!
Ja, over de mensen in het circus, er zijn wel mensen waarvan de rugspieren sowieso meer opgerekt zijn van nature. Dat is bij iedereen verschillend. Maar die mensen van het circus hebben er later vast en zeker ook wel last van! Al hebben zij wel professionele begeleiding en weten de juiste manier van bewegen. Om het zo min mogelijk te belasten.