Is sporten op het MBO verplicht?Ik doe ICT 1e jaar en de leraren zeggen dat ik moet voldoen aan de 40 uren sport in dit jaar anders geen diploma.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de leraren het zeggen dan is het verplicht. Je had van te voren beter het lesprogramma door moeten nemen. Sporten is goed voor je, je hoeft niet de hele dag code te kloppen want dat is ook niet goed voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dus als de leraren zeggen dat ik op zondag naar school moet is het ook verplicht? Ik zit hier nu 4 maanden ongeveer op school en opeens krijgen wij NU sport? Staat nergens in een lesprogramma.
Kimath
13 jaar geleden
Ik deed een MBO opleiding laboratoriumtechniek, ik heb nooit sportlessen gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik deed HBO commerciële economie en kreeg ook gewoon sport. Is goed voor de mens een beetje sporten en geeft je even de focus op iets anders dan alleen maar de boeken. Scholen hebben zelf de keuze of ze dit aanbieden of niet. De richting die je doet maakt niks uit. Iedereen zou sport op mbo, hbo moeten krijgen. Aangezien dit veelal fulltime opleidingen zijn hebben de leerlingen verder alleen 's avonds een beetje vrij en zullen de meeste niet gemotiveerd zijn om te sporten. Beter dus 2 of 4 uurtjes per week tijdens schooltijd dan helemaal niet. Met sporten kweek je ook beter een band tussen de leerlingen en daarmee creëer je dus een goede / prettige omgeving voor de leerlingen. Hierdoor is er een extra stimulans om naar school te gaan. Je kunt het beter gewoon accepteren en lekker gaan sporten. Meestal ga je gewoon ook leuk dingen doen. Wij gingen bijvoorbeeld bowlen, golfen, squashen, tennissen, badminton, mountainbiken, etc. Je hoeft alleen maar aanwezig te zijn en als de leraar ziet dat je voor jezelf goed mee doet dan is er niks aan de hand en dan haal je dat vak gewoon. Als je niet vaak genoeg komt ben de klos en moet je of inhalen of je opleiding stoppen. Lijkt mij dus een makkelijke keuze. Ga lekker een paar uurtjes sporten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er misschien onderuit als je een doktersverklaring hebt waarin staat dat je om medische redenen niet mag sporten. Anders heb je gewoon te doen wat de school je voorschrijft, ze vragen niets onredelijks. Helaas, het is niet anders. Zul je later op je werk ook nog wel tegenkomen. Het leven is niet alleen maar "leuk". De school doet het heus niet om te pesten. Ze hebben een goede reden om sport in het lesprogramma op te nemen. Vraag er eens naar, zou ik zeggen in plaats van hier te klagen. Je kunt er toch verder weinig aan doen.

Antwoorden (3)

Als sporten een onderdeel is van de lessen, ja. Je moet die lessen dus ook gewoon bijwonen en dus meesporten. Het is een onderdeel van je totale aantal lesuren. En nog gezond ook!

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je zelf er het nut niet van inziet, zou je kunnen navragen waarom ze dit in het programma hebben zitten. Maar dat ontslaat je niet van de plicht deze lessen te volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik volg ICT sinds wanneer hoort daar sport bij en ik ben niet deze opleiding gaan volgen als ik opeens zomaar moet sporten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik MBO economie (lang geleden) deed moest ik ook sporten. Dat heeft verder ook niets met elkaar te maken. Wellicht is het valt het onder "algemene ontwikkeling". Niet alles wat je leert op school heeft altijd alleen met het beroep te maken. Een stuk algemene ontwikkeling hoort er vaak ook bij. Vraag het na, zou ik zeggen. Bovendien wist je, als het goed is, van te voren welke vakken je zou krijgen toen je je aanmeldde bij deze school. En daar zit blijkbaar ook sport bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps. Ik bedoel lichamelijke opvoeding
Ja ben je verplicht, + het is gezond voor je, je maakt je uren, en zover ik weet krijg je er behoorlijke studiepunten voor, gewoon gaan joh. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het niet verplicht is. Heb in mijn vier jaar MBO helemaal niets aan sport/gym hoeven doen.