Waarom zijn er lichte en donkere strepen op een voetbalveld?

Ik heb het dan over de EK en WK velden, de normale club veldjes hebben "normaal" gras.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
7.4K

Antwoorden (4)

Dat hangt samen met van welke kant de maaier kwam.

Toegevoegd na 1 minuut:
Net als bij een tapijt, als je daar je handen overheen doet in verschillende richtingen: de uiteinden (van de (gras)sprietjes) staan dan gemiddeld meer een bepaalde kant uitgebogen. Het licht wat er dan op valt zorgt er voor dat 't er dan anders uit ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat 't handigst is natuurlijk. Anders zou de maaier na elk baantje eerst een deel van het rondje om het veld moeten rijden.
Dit is een speciale techniek in het grasmaaien.
Dit is bedoeld zodat de grensrechters buitenspel beter kunnen zien.
En als er gefilmd word van boven af het hele spelletje nog steeds duidelijk is voor de kijkers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat de lichtval is.
De maaimachine rijdt heen en weer, en bij heen zullen
de overgebleven grassprietjes de ene kant op wijzen, en bij terug, de andere kant. De lichte en donkere strepen
zijn daarom ook precies afwisselend. Een donker, een licht etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gras wordt op een speciale manier gemaaid en daarna in een richting geplet. Afhankelijk van de kant waar vanuit je kijkt zie je lichte en donkere strepen.
Hier bestaat een goed uitlegfilmpje over. Ik zoek het even voor je op.