Waarom zijn er lichte en donkere strepen op een voetbalveld?

Ik heb het dan over de EK en WK velden, de normale club veldjes hebben "normaal" gras.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat hangt samen met van welke kant de maaier kwam. Toegevoegd na 1 minuut: Net als bij een tapijt, als je daar je handen overheen doet in verschillende richtingen: de uiteinden (van de (gras)sprietjes) staan dan gemiddeld meer een bepaalde kant uitgebogen. Het licht wat er dan op valt zorgt er voor dat 't er dan anders uit ziet.

Dit is een speciale techniek in het grasmaaien. Dit is bedoeld zodat de grensrechters buitenspel beter kunnen zien. En als er gefilmd word van boven af het hele spelletje nog steeds duidelijk is voor de kijkers.

Ik denk dat dat de lichtval is. De maaimachine rijdt heen en weer, en bij heen zullen de overgebleven grassprietjes de ene kant op wijzen, en bij terug, de andere kant. De lichte en donkere strepen zijn daarom ook precies afwisselend. Een donker, een licht etc.

Het gras wordt op een speciale manier gemaaid en daarna in een richting geplet. Afhankelijk van de kant waar vanuit je kijkt zie je lichte en donkere strepen. Hier bestaat een goed uitlegfilmpje over. Ik zoek het even voor je op.

Bronnen:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clipdigib...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100