Als de Nederlandse markt daadwerkelijk te klein is voor een volwassen competitie. Is de BeNeliga dan een oplossing?

De BeNeliga is een voetbalcompetitie tussen de beste Nederlandse en Belgische ploegen. Ze liggen in hetzelfde taal- en cultuurgebied. Aan de onderkant verdwijnen clubs als Willem II, Heracles en Sparta. Maar daarvoor in de plaats komen Anderlecht, Club Brugge en Standard Luik.

Vinden supporters het interessant om tegen deze Belgische ploegen te spelen, of spelen feyenoordfans liever tegen Sparta, of NAC fans tegen Willem II??

De afstand is geen probleem, ook niet voor het handjevol uitsupporters dat nu nog mee reist.

Met ploegen als Ajax, feyenoord, psv, heerenveen, twente, AZ, NAC, Utrecht, Groningen, Club Brugge, AA Gent, Anderlecht, RC Genk en Standard Luik heb je een aantal geweldige teams met mooie stadions die veel publiek trekken. De competitie zal zich kunnen vergelijken met die van bijvoorbeeld Frankrijk en we laten landen als Denemarken en Zwitserland achter ons.

De competitie onder de BeNeliga moet in mijn ogen niet samengevoegd worden. De overgebleven Nederlandse clubs vormen een competitie. ADO mist misschien de wedstrijden tegen bijv. Ajax, of Feyenoord, maar daarvoor in de plaats doen ze ineens mee voor de titel. Het rechterrijtje van de eredivisie en het linkerrijtje van de 1e divisie kan samen zeker een aardige competitie opleveren.

Of het zakelijk gezien aantrekkelijk is, zou onderzocht moeten worden. Maar dat schaalvergroting nodig is om tenminste het huidige niveau te handhaven hoeft geen betoog. Emotioneel gezien weet ik het zo net nog niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, want Heracles is niet BeNeleague-waardig met hun 6e plaats afgelopen seizoen...

Het beste antwoord

Dat is zeker mogelijk en wordt ook al in enkele landen (ook in andere sporten gedaan). Zo doet volgens mij FC Toronto (of iets dergelijks) mee in de Amerikaanse voetbalcompetitie. Dit zodat de ploeg zich ook goed kan ontwikkelen.

Zowel het Nederlands als het Belgische voetbal is niet meer wat het geweest is. de tijden van Europese titels voor teams uit beide landen is al lang voorbij. Een BeNeLiga zou oplossing bieden voor het afzwakken van de competities, doordat het niveau een heel stuk omhoog wordt gebracht waardoor er meer kapitaalkrachtige ploegen zijn, waardoor er betere spelers worden aangetrokken. Hierdoor gaat het niveau van alle ploegen omhoog.

Keerzijde is echter dat teams die dit niveau niet aankunnen en in de Nederlandse competitie blijven, failliet raken of qua niveau extreem achteruit gaan. Denk bijvoorbeeld aan VVV, Excelsior, Heracles en ADO. Doordat die in feite in de ''2e'' competitie van het land terecht komen, zal de publiciteit en het bezoekersaantal erg achteruit gaan waardoor ze gedwongen worden spelers te verkopen of failliet kunnen raken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om het antwoord kort te maken: Het is een oplossing, maar wel met een grote keerzijde waar niet iedereen even blij mee zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Laat de Nederlandse competitie gewoon zo blijven zoals die nu is.
Iedereen moet een stapje terug doen.
Dus waarom die voetballers dan ook niet.
Het is een voorrecht om voetballer te mogen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat door zou gaan komen er voor de Benelux minder plekken voor de Europese competities. Nu heb je, dat Nederland, België en Luxemburg ieder de kampioen mag afvaardigen plus mogelijk een 2e club voor de Champions League. Dan kom je al gauw op 5 a 6 clubs. Als je een Benelux-competitie zou krijgen, haal je dat aantal lang niet. En dan zwijg ik nog over de Europa League. Verder is het niet helemaal waar, dat de 3 landen in hetzelfde taalgebied zitten. België is Nederlands- en Franstalig. Luxemburg is Frans-, Duits-, en Letzeburgischtalig.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ter vergelijking. Als er een Britse competitie zou komen, zou het Celtic Glasgow en Glasgow Rangers wel lukken om de Champions League en de Europa League te halen?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom jij nou weer op de BeNeLux?