Wanneer is de buitenspelregel van het voetbal veranderd?

Vroeger (toen ik nog voetbalde enkele jaren terug) was er geen sprake van buitenspel indien de speler die buitenspel staat niet aan de bal komt en een andere die niet buitenspel staat uiteindelijk de bal krijgt (en eventueel een doelpunt maakt).
Nu heb ik op het EK al 2 keer een situatie gezien waarbij de scheids beslist dat het buitenspel was terwijl de speler die de bal kreeg niet buitenspel stond. Dat was deze keer bij Duitsland tegen Portugal. Gnabry stond buitenspel maar raakte de bal niet, zodat de bal bij Goossens terecht kwam die niet buitenspel stond en een doelpunt maakte. Toch werd het doelpunt afgekeurd. Dus ergens tussen 5 jaar terug en nu moet de spelregel veranderd zijn (ik heb me de laatste jaren niet meer zoveel voor voetbal geïnteresseerd dus ik moet het hebben gemist).

2 jaar geleden
in: Voetbal
2.4K
Thecis
2 jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Buitenspel_(voetbal)
Hier staan geen grote veranderingen in over de laatste paar jaar.

Antwoorden (1)

Wat ook meespeelt is of de speler die buitenspel staat actief deelneemt aan het spel, bijvoorbeeld doordat een verdediger op beide spelers moet letten. In zo'n geval wordt de verdediger negatief belemmert door de speler die buitenspel staat, en telt het alsnog. Maar als in een soortgelijke situatie de verdediger bijvoorbeeld niet eens zicht heeft op de speler die buitenspel staat en zich volledig focust op de speler die niet buitenspel staat (bijvoorbeeld omdat een andere verdediger de speler die buitenspel staat dekt) en de bal de speler ook nooit had bereikt, kun je dus vaststellen dat de speler wel buitenspel staat maar niet deelneemt aan het spel en ook geen belemmering vormt voor de verdedigers.